Wi-fi vs kobber

membranole

Aktiv bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
84
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
Har bygget et anlæg til soveværelset med Wi-Fi ingen kabler på gulvet udover netkabler, jeg har brugt U2Stream moduler, med en central enhed og to klasse D slave forstærkere med DSP til højtalerne , der er brugt smps forsyninger , det lyder ad helvede til, ingen forskel på noget som helst og et perspektiv på størrelse med et frimærke som ikke variere en millimeter uanset hvad der spilles og det lyder i den grad som noget der kommer fra højtalere.

Meget meget langt fra hvordan de samme højtaler lyder når de tilsluttes stueanlægget som er mere old school med kabler traditionelle kæmpe strømforsyninger uden stream osv .

Synes soveværelset anlægget virkelig er smart alt kan styres fra mobilen alt musik er tilgængelig via stream men det lyder desværre ikke særlig godt.

Spørgsmålene er følgende ud fra de erfaringer man har gjort sig : er kobber bedre end Wi-fi , er store traditionelle strømforsyninger bedre end smps , er klasse A og rør bedre en billige klasse D. forstærkere , er traditionel kilder CD grammofon ,filer med hi-res filer bedre end streamings-tjenester kort sagt er man igen gået to skridt tilbage med lyden som med CD for mange år siden.

Ps indlægget er sikkert placeret forkert.

Senest redigeret:

Batmobil

Aktiv bruger
Oprettet
17/5/21
Reaction score
25
Placering
Nordsjælland
Torget vurderinger
0
Hejsa.
Indlægget passer fint her men kunne også være placeret under “Mit anlæg” selv om du nok ikke er videre stolt af soveværelse læsningen men søger hjælp.
Kan ikke lade være - men hvordan lyder anlægget når du sover? (hehe)

Du har fat i noget af det jeg søger mere viden om og spørger ind til i et streamer indlæg. Netop om data transmissionen og kvaliteten er bedst via kobber eller wifi.
Begge metoder har sine ulemper. Hvis vi holder tungen lige i munden og kigger på digital signal transmission så er det sandsynligvis her du render ind i problemer.

# Du har nogle switch mode strømforsyninger i spil - de støjer notorisk og kan sende sende skidt på lysnettet. Hvis de ikke er godt nok skærmet kan de udsende støj, der opfanges af kablerne.
# Så har du nogle digitale konverteringer i spil. Der kan være en for høj dither forvrængning og nogle clock problemer - min er begrænset men har hørt at den lyd du beskriver relaterer til det.
# Et must er at dine kabler er skærmet. Har set set up hvor der er sneget sig et pseudo balanceret kabel ind i kæden(skærm forbundet i en ende).
# Hvilken kvalitet/opløsning har de datafiler du benytter?
# Når der benyttes wifi er afstanden mellem sender/modtager en parameter.
# Er der flere aktive apparater på wifi nettet deler de den båndbredde der er til rådighed og det apparat der er tættest på “vinder” kampen om data.
# Ovenstående svarer vel på wifi vs kobber? Med kobber har du snablen direkte ned i databanken og længden af kablet er mindre afgørende.
# Anlægget i soveværelset har måske ikke optimal kontakt til sender enheden, afstand kan være for lang. En wifi booster kan måske hjælpe.
Lad dette være et input til dit wifi vs kabler og i forbindelse med det set-up du har beskrevet.

De efterfølgende og relevante spørgsmål vil jeg tillade mig og sakse og oprette for sig selv - hvis du arbejder hurtigere end mig så er du velkommen til at poste:)
Dog vil jeg kommentere dit sidste spørgsmål. Hvis du spørger en lydtekniker i et recording studie vil han svare nej - tværtom. Spørger du en audiophil vil han typisk svare ja. Det leder mig så til dit spørgsmål om klasse d vs. klasse a vs rør. Her vil de to adspurgte svare nogenlunde det samme. Dog ved jeg at en lydtekniker og grej bygger som Jan Nielsen/Pladespilleren.dk bragte skrev en artikel om for mange år siden i High Fidelity - holder fast i rørforstærkere på sit grej i stuen men også er glad digitale medier der hjemme og i studiet. Om det stadig er sådan finder vi snart ud af.

membranole

Aktiv bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
84
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
jeg er ikke i tvivl om at WI-FI lyder bedre end Bluetooth , den sag er klar for mig , Mener også situationen er at vi har røvfuld data som tilføres indput kvaliteten af lyden vil afhænge af hvordan dette "klokkes" ud til lyd vi kan høre.
U2Stream gjorde ikke dette særlig godt , men om det var behandling af data eller de effektforstærker som var en del af pakken som var problemet ved jeg ikke. synkronisering mellem højre og venstre kanal har også vist sig ikke at fungere tilfredsstillende.

Fandt et nyt mærke HOME - iEAST Rettelse det ser ud til bare at være et opkog af Arylic/U2stream Igen er man meget fokuseret på hvad man kan modtage af data men knapt så villig til at oplyse hvad man levere videre, hvad man klokker ud som i sidste ende er det vi høre.

Som sagt U2Stream var ikke var god til synkronisering mellem højre og venstre kanal , er dette ikke 100% i orden er det naturligvis helt afgørende , udstyret kan simpelthen ikke bruges til noget som helst hvis dette ikke virker.
Så jagten forsætter

Senest redigeret:

nils valla

Bruger
Oprettet
2/12/21
Reaction score
6
Placering
kalundborg
Har ingen specifikke ønsker for hvordan et HT-kabel er opbygget andet end det bør være af ren Kobber.
Finder man et gammelt Kobber-kabel fra før-80érne kan man være rimelig sikker på Kobber-kvaliteten. Det var først i 80érne man for alvor begyndte blande Kobberet med andet.
Spiller med nogle gamle Monster-cable (omk 4mm2), fra den tid Kobber var Kobber, til Basmodulerne og tilsvarende rene Kobberkabler (0.75mm2) til diskantmodulerne.
Slikt gammelt "Monster" kabel eller andet kabel fra dengang, er i dag lavprofileret og burde derfor kunne købes for ingen penge gennem DBA.

membranole

Aktiv bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
84
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
Har ingen specifikke ønsker for hvordan et HT-kabel er opbygget andet end det bør være af ren Kobber.
Finder man et gammelt Kobber-kabel fra før-80érne kan man være rimelig sikker på Kobber-kvaliteten. Det var først i 80érne man for alvor begyndte blande Kobberet med andet.
Ahh det er vil ikke helt rigtigt i dag fås kobber som OCF ( (Oxygen Free Copper) ) 99.99% rent og det er vil standarten i dag selv i bil stereo
Det som kan være problemet er at en kobberleder trækkes , dermed ødelægger man krystalstrukturen, det kan man rette op på ved at udgløde kobberet

Man kan også investerer i UPOCC (Ultra pure – Ohno Continuous Casting) her støber man simpelthen kobberlederen , teknikken bruges bl.a. i Dyrholm Audio's Vision serie

Senest redigeret:

nils valla

Bruger
Oprettet
2/12/21
Reaction score
6
Placering
kalundborg
Hos vdHul skubber de kobberet gennem en dyse, og får på den måde hvad de kalder "Lang-krystal"

Top Bottom