Lytterummets akustik

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    77
    Placering
    Nordjylland
    Det er jo meget fint at have et anlæg med et fantastisk fint signal/støj forhold. Men hvad hjælper det, hvis lytteforholdene ikke lever op til det?
    Under min flytning for et par år siden noterede jeg mig, at min nye stue var påfaldende stille. Populært udtrykt kunne jeg høre en nål falde til gulvet. Jeg blev nysgerrig efter at se måleresultater og sammenligne med andre lokaliteter. Under målingerne blev jeg bevidst om hvor lidt støj der skal til før lytterummet mister 10-20dB af det mulige akustiske dynamikområde.
    Suppleret med stuens øvrige møbler, tæpper, tunge gardiner og især en tyk akustikvæg konstaterede jeg det mulig at reducere den målbare støj yderligere. Samtidig med at rummets efterklangstid reduceredes til studiestandard. Resultatet er at rummets egen efterklang ikke blander sig med optagelsernes efterklang.

Rummets støjniveau en tilfældig mandag midt på formiddagen. Måleområdet er valid op til 10.000Hz.
    84CDC815-4F92-4BF8-89F8-F458E183CBC6.jpeg

Efterklangstid definition.
    DB328C32-4A3E-4D12-9209-3D5F5312BB5F.jpeg

Standarder for diverse rum.
    951CAA6D-B98D-4A9D-8C1A-4FD473E309F0.jpeg

Frekvensgang og efterklangstid for mit rum og anlæg, målt i lytteposition.
    191D31BA-F67C-4D7E-850B-8F69920E35F6.jpeg

Efterklangstid som funktion af frekvensen.
    D0C13FF6-E29C-447B-BE77-2737AD1A67E9.jpeg

Senest redigeret:

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    42
    Placering
    4200
    Dejligt at se at andre tager videnskaben alvorligt og også dokumentere med målinger. Har selv besøgt en fyr som gik til ekstremerne, angående dæmpning af lytte rummet. Rummet var ca. 70 m2 stort og bagerst i rummet havde han 12 m3 isolering som dæmpe materiale. 1. refleksioner var dæmpet og han benyttede også diffusering bagerst i rummet. Rummet var totalt set meget behageligt at opholde sig i og virkede bestemt ikke over dæmpet. Her er en måling af hans bas system. Nærmest som om at den var taget i fri luft.

295226366_579105070517151_6377293401337674740_n.png

Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    77
    Placering
    Nordjylland
    Jeg var på besøg med rundvisning i Musikkens Hus i Aalborg i dag. Fra kælder til kvist. Fra stage til backstage Otte etager. Jeg fik oplevet rum med forskellige efterklangstider og en praktisk demonstration og forklaring på betydningen af disse i relation til den musikgenre rummene var bedst til. Betydningen af kort efterklangstid til rytmisk musik og en noget længere til klassisk musik. To ens rum i kælderen men med forskellig efterklangstid og et rum mere med en helt tredje efterklangstid og "all round" akustik. Og så var der koncertsalen. Mit foto fra scenen.
    En meget spændende, interessant og lærerig oplevelse.

20221001_115230.jpg

L

Lassencad

Guest
    Jeg var på besøg med rundvisning i Musikkens Hus i Aalborg i dag. Fra kælder til kvist. Fra stage til backstage Otte etager. Jeg fik oplevet rum med forskellige efterklangstider og en praktisk demonstration og forklaring på betydningen af disse i relation til den musikgenre rummene var bedst til. Betydningen af kort efterklangstid til rytmisk musik og en noget længere til klassisk musik. To ens rum i kælderen men med forskellig efterklangstid og et rum mere med en helt tredje efterklangstid og "all round" akustik. Og så var der koncertsalen. Mit foto fra scenen.
    En meget spændende, interessant og lærerig oplevelse.

View attachment 616
    Ja det er lærerigt :) den slags besøg.
    Så når man skal gengive en optagelse herfra vil det ikke lyde ens alt efter hvilket rum det er optaget i.
    ønsket om at stræbe en lyd som den rigtige er nok en fejl.
    Har man derimod et godt anlæg vil man kunne høre denne forskel.
    Kan kun opfordre andre musik nydere at tage disse ture:)

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom