Kabler og målinger høre sammen.

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    God bedring og nyd nu leverpostejen, uden at få den i den gale hals :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Jeg giver op. To fjog forpester en ellers udmærket stemning, og rum for at udveksle erfaringer.

Det fremmede element og dennes tro væbner.

Bevis dog at i ikke kan eller vil iagttage noget som helst...... Dette burde være nemt, med den båndsløjfe i kører i..... :) :) :)

Bare vil har det godt. Det der en hobby. Ingen verdenskrig. DSP eller Lindolie.

Kunne være sjovt om man kunne mødes over en koptårkaffe eller ØL til lidt godt musik og lidt Hi-Fi snak.

Bedste hilsner fra lejeren med hjerne og hørelse intakt.🥰

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Min påstand må være rigtig (y)
    Når man læser de forskellige tråde uden målinger, ender det altid i ævl, kævl og sure miner.
    Påstande er der mange af men intet holder vand, kun varm luft og nogle ligesindede som har set lyset. ( Hørt lyden )
    Et eks på et kabel :
    :View attachment 390
    Pris 389Kr

Eks på et kabel: 80% af lysets hastighed / 99.9999 OFC ja det var alt: 3800Kr
    Behøver jeg at sige pakket ind i en masse uforståelige ord 👿

Så er det op til den enkelte hvilket et man vælger;)
    Min påstand mangler der målinger er det nok fordi de ikke er vær at skrive om :D
    Møffe jeg må give dig 100% ret ;)
    Jeg citere mig selv med mit startindlæg!!!!
    Ævl og kævl og sure miner, det er der da kommet ud af det, i det mindste.
    Beviser på de to kabler ikke lyder ens er der ikke kommet mange af.
    Den eneste bedømmelse der er kommet. Det første kabel er et møgkabel, for det er lavet af Netto poser ( Hvor seriøst )
    Det andet vil slå det med flere længder ( Fordi det er dyrere )
    Det mest seriøse er et Fake profilbillede M bruger ( Prøv google ) Når end ikke det holder, hvor seriøst er så resten.
    Behøver ikke at besvares:)

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    Må bare konstatere at jeg og andre, uden forudgående anelser har kunnet lytte forskel på to forskelligt konstruerede kabler. Det fancy og dyre, husker desværre ikke hvilket, fik klø af Thansens meter vare....

Men jeg giver op overfor beviset på man kan iagttage lydmæssige forskelle. Når beviset ikke er nok, ved at man ved sin fulde fem, kan høre, i dette tilfælde, ganske tydelig forskel. Også for den måbende iagttager, der undrede sig øverst jeg kunne finde på at montere disse fancy hokuspokus ledninger, når nu det var så tydeligt at disse var unødvendige.

Igen: Hvordan beviser man at den ene leverpostej smager bedste end den anden...?

Nå, jeg snupper en Foie Gras på et stykke ristet brød med en sjat rosé....

Jeg kan dog i et enkelt tilfælde dokumentere med en eksakt måling, at der var nærmest enorm forskel på to næsten ens højttalerkabel sæt.

Det ene sæt lød ganske fremragende, det andet sæt var fuldstændigt tavst.
    En kontrol maling viste også at sidstnævnte målte lidt over en meter for kort i at kunne nå hen til højttalerne.

Lyd forskel bevist med måling, tilfreds...?;):D:LOL::ROFLMAO:

Men: jeg deler stadig flere af M's iagttagelser.

Hygge herfra:)

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Møffe jeg må give dig 100% ret ;)

Det mest seriøse er et Fake profilbillede M bruger ( Prøv google ) Når end ikke det holder, hvor seriøst er så resten.
    Hvilket billede , tænker du på? ,det på forrige side , det var ment som en ironisk kommentar og rigtig det er ikke mig eller min kat.
    Jeg tror du tager helt fejl af den seriøsitet der faktisk er langt for dagen for at løse dette problem.
    Ved ikke om du ikke læser mine indlæg, eller ikke forstår det ,men jeg vil gerne prøve igen

Som elektronik tekniker ser jeg det sådan her:
    Elektrisk vil kabler transmittere signalet perfekt uanset om data ¨for kablerne er ens eller forskellige, dette viser Ethan Winers i sin nul test
    , teori og beregning bekræfter dette,
    konklusionen må være at alle kabler lyder ens og alt andet er placebo og ren fantasi

Som hi-fi entusiast og lytter ser jeg det sådan her:
    Alle kabler lyder mere eller mindre forskelligt afhængig af lytter, anlæg og musikvalg, både når data er de samme, og når de er forskellige, det er bekræftet ved blindtest.
    Situationen, hvor kablerne måler ens er verificeres ved at lave den samme kabelkonstruktion med henholdsvis kobber og sølv. her er også tydelig lydforskel men kablet har samme data med undtagelse af lidt mindre modstand for sølv-kablet, at kompensere for det gør ingen forskel på den oplevede lyd.

Den eneste situation hvor kabler lyder helt ens er når de er lavet af de samme materialer, konstruktionen behøver ikke være helt idendisk og derfor heller ikke data for kablet. Dette er et uforklarligt paradoks, som jeg har valgt at kalde materiale lyd.

Et krav for alt hvad jeg har nævnt er at kablet og interface er fornuftigt konstrueret, således at kablets equivalente komponenter RLGC og interface ikke påvirker lydområdet.

Du kan sige jeg har et ben i hver lejr, men de kan jo ikke begge have ret jeg har derfor valgt at tror på mine sanser og mange andres sanser plus alle de forsøg jeg og andre har lavet.
    Dermed er der et uløst elektrisk problem som er hoved argumentet mellem de to lejre, videnskabelig fakta mod oplevet viden, folk tro på det ene eller det andet og mange har som sagt en ben i hver lejr, det gælder typisk dem som laver det bedste hi-fi , de udnytter det oplevede til bedre lyd og blæser på der ikke er 100% videnskabeligt bevis.

Ps For mig er dette interessant fordi det ikke kun gælder for kabler men alle komponenter og materialer, hvilket betyder at den samme konstruktion kan lyder vidt forskeligt afhængig af ens valg af komponenter materialer uden at data påvirkes, dette er naturligvis også afprøvet via blindtest

Senest redigeret:

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Møffe jeg har lige set, at der ligger en indbydelse til test på et andet andet forum ;)
    Det ville være dejlig at høre resultatet af det forsøg !!!

Invitation

Senest redigeret:

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    Hej Grumpy.

Så sandt som skrevet. Et sjovt forsøg. Men ugennemføreligt i sin begrænsede online version. Som de fleste nok er klar over, er det ikke alt der nok høres men ej lyttes, over en mobiltelefon, med datakomprimering und alles.

Men som jeg tidligere har skrevet, kunne det både være sjovt, hyggeligt og lærerigt at lave et Rendezvous, og udveksle erfaringer, i stedet for at æwle-bæwle i en uendelig båndsløjfer....

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Møffe jeg tror da nok det er meningen, at i mødes face to face, med kabler og udstyr i alle afskygninger ;)

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    Det kunne være sjovt. Du skriver "I", er du ikke med på holdet med lidt Hi-Fi sjov, eller er Grumpy blot " Den Fremmedes" skygge....?

:p

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Der er langt til udkanten af DK fra hvor jeg bor;)
    Så skulle du ikke lige mødes med det andet fjog først :)
    Håber da ikke du er ved at bakker ud????

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    Næh....

Men "Fjog" nr.1 , eller min genbo fra den grumme ydre udkant, kan vel tale for sig selv. Som for skrevet: Det kunne være sjov at mødes over en god ØL, eller koptårkaffe, og udveksle erfaringer, musiktips, grej og voodooooo. Vil har Helen fælles hobby. Det er yderst vanskeligt at beskrive lyd indtryk, så til hver en tid bedste "live".

Bemærk min signatur...;)

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Bemærk min signatur...;)
    Ja jo lidt patetisk, men Jeg kan da anbefale at nærlæse mit sidste indlæg tror ikke jeg har beskrevet problemet konflikten mere klart men alligevel forstår/fatter Thomas skrue selv og nydmusik og mange andre ikke hvad dette drejer sig om , ved ikke om Grumpy har fattet det , det virker ikke helt sådan.

Hvis alle forstod elektronik teori og accepterede det som det endelige svar så kunne det konkluderes at der er ingen forskel er på kabler eller andre passive komponenter, man kan såmænd medtage DAC og forstærkere osv de har så gode data i dag at de heller ikke påvirke signalet., oplever man lydforskelle på noget elektronik vil der være tale om indbildning placebo fantasi og stanniol hat.

Problemet er bare at det ikke er sådan , hvilket stort set alle hi-fi fabrikanter ved, alle Diy udøvere ved , den almindlige hi-fi entusiast ved det , det har været kendt i mindst 40-50 år og det er påvist i blindtest at det er reelt, men der er ikke en fyldestgørende teori eller måling for det oplevede kun lytte-erfaringer. og det betyder åbenbart en del for mange.
    Som tekniker er lydforskelle som ikke har en teoretisk forklaring som kan bekræftes af måling en stor kamel at sluge og ikke alle gør det, de bruger i stedet alt deres vågne tid på nettet for at misinformere de sagesløse og forklare sådan nogle som mig hvad det drejer sig om ,det ved jeg som sagt udmærket, det er det som er gåden.

Senest redigeret:

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    21
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    IMG_20210624_102350.jpg

Møffe holder ferielukket.

Må arrangere et Rendezvous med Mr. Hifi2all. Det kunne være ganske hyggeligt, trods forskellige erfaringer og accept af "beviser", så bliver musikken vel ikke værre af den grund.

Leverpostej konkurrence, Foie Gras med Champagne eller Rosé er ej hellere dårligt.

Ses Y on the flat Island

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Nu kan man tro det er meget mærkeligt at alt omkring lyd ikke har en teoretisk forklaring som kan bekræftes via måling men det er trods alt ikke så besynderligt , det går igen med synet hvor man kan tage to computerskærme kalibrere dem og de ser stadigvæk forskelige ud , elektronikken kan ikke se det , men vi kan, det samme med tv der er ingen teori for det perfekte billede kun eksperimenter med baglys og det som sættes foran skærmen, alle husker nok hvor rædselsfulde de første lcd fjernsyn var indtil man begyndte at arbejde med baglys og det foran skærmen og igen kun det menneskelige øje kan afgive den endelige dom.

Det samme med smag vi kan måle en mase men hvordan en æblekage smager og om den smager godt er straks vanskeligere, her må mennesket igen træde til og komme med dommen.
    det viser sig at være det samme med lyd men det overasker åbenbart en del at det er sådan

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    En prut kan i de fleste tilfælde Høres / Lugtes men ikke Ses :LOL::LOL::LOL:
    Hifi er en mærkelig ting ;)
    Man kan måle en del omkring prutter, der kommer gas , det kan måles , mængden kan måles og måske sammesætningen af gassene , det kan sikkert fortælle en del om størrelsen af prutten måske også om det er en rigtig stinker eller den er mere mild osv.
    Lyd ouputet kan måles hvis der ikke er tale om en siver , men hvordan prutten nøjagtig lugter er man nok nødt til at have en rigtig næse til at afgøre hvis man kan finde nogle der gider lugte til prutter , for det skal jo helst ikke være ejeren selv som typisk er kraiftigt forudintaget og tror prutterne lugter langt bedre end de rent faktisk gør.

Du har ret det ligner hifi.

Senest redigeret:

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Man kan måle en del omkring prutter, der kommer gas , det kan måles , mængden kan måles og måske sammesætningen af gassene , det kan sikkert fortælle en del om størrelsen af prutten måske også om det er en rigtig stinker eller den er mere mild osv.
    Lyd ouputet kan måles hvis der ikke er tale om en siver , men hvordan prutten nøjagtig lugter er man nok nødt til at have en rigtig næse til at afgøre hvis man kan finde nogle der gider lugte til prutter , for det skal jo helst ikke være ejeren selv som typisk er kraiftigt forudintaget og tror prutterne lugter langt bedre end de rent faktisk gør.

Du har ret det ligner hifi.

Med din store ekspertise og viden, har du prøvet at optage en prut i stereo og hvis hvor stor var kanal adskillelsen ?

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Med din store ekspertise og viden, har du prøvet at optage en prut i stereo og hvis hvor stor var kanal adskillelsen ?
    Har ikke gjort det, men vil kunne gøre det, stereo-optagelse dreje sig om at tegne et lydbillede , så der intet forkert i at optage en prut i stereo, det er flere metoder til rådighed , her er et overblik over de forskelige metoder og her en let fordøjelig video med de mest almindelige tekniker :

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Faktisk synes jeg ikke denne video er særlig informativ.
    XY er ganske fremragende til små og mindre ensembler.
    ORTF er bedst til hørespil eller lignende, men sjældent relevant til musik.
    Kunsthovedoptagelser er esoteriske, og har ikke rigtig gang på jorden til almindelig stereo.
    Faktisk har de udeladt den allermest puristiske teknik nemlig AB stereo.
    AB stereo og XY stereo er de mest anvendte til autentisk optageteknik.
    Decca Tree er også en mulighed, men den er stadig manipuleret.
    I sammenhængen er man nødt til at nævne multimikrofoni, som faktisk kan være ganske tiltrækkende, når det udføres godt.
    Det sker ikke ofte, men ind imellem kan man næsten ikke høre, at der har været en producer på spil.

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom