Det var ikke en joke fra min side , det viser at du i mange tilfælde kan putte alt din præcision skrot ** det betyder ikke at jeg ikke går ind for præcision , læser du min signatur burde der ikke være tvivl, men jeg er af den overbevisning at vi hi-fi entusiaster også leder efter min anden halvdel af min signatur, den naturtro klang, Noget vi kan høre rundt om et hjørne ud af et vindue på de dårligste pladser i koncertsalen eller spillesteder, hvordan går det til?.Nu var vejret ment som en joke, men hvis man satser på f.eks. trioder i SE udgangstrin, så er man helt fra begyndelsen langt ude på de idiosynkratiske stepper.
Det er et mere eller mindre bevidst fravalg af fidelity, og konstruktionerne er meget nemt påvirkelige af natur.
F.eks af Impedanskurven på den tilsluttede højtaler, som ikke skal svinge specielt meget, førend frekvensgangen kommer helt ud af tur.
Og der er i den virkelige verden meget mere end blot det, der har indvirkning.
IMO bør man vælge bundsolide konstruktioner, som er ligeglade med den slags i stedet, og hvis det lyder forkert, så bør man gå på jagt efter fejlene andetsteds, i stedet for at konkludere, at måleresultater ikke kan bruges til noget.
Vil endda påstår at netop den naturtro klang har første prioritet for mange og så kan det ellers måle ad helvede til , klang tone har med hvilken teknologi/topologi hvilke marteriale man vælger og knapt så meget med hvordan det måler ,men naturligvis må det gerne måle godt samtidig.
Min erfaring er at der er materialer komponenter og teknologier topologier som kommer tættere på naturtro klang end andre, og jeg vil ikke udelukke at lyden på en eller måde skal manipuleres i en retning for at blive naturtro mod den oprindelige lyd, det smarte er at mange af de tekniker (kabler/komponenter osv som kan tune klangen uden at påvirker præcision. grundlæggende er det vi diskuterer , er det sandt eller ikke.
Er faktisk sikker på at lyden skal "drejes" i en retning og det er det mange entusiaster konstant prøver på via mange forskelige metoder, jeg er sikker fordi jeg selv har været med til at optage musik, på afstand og med to eller tre mikrofoner og gør man det så kan man godt regne med at det lyder forkert og ikke godt på måske mere end 90% af alle anlæg, selv på meget dyre systemer med høj præcision.
Derfor optager man normalt ikke på. den måde, men fortrækker mange mikrofoner tæt på for derefter at mikse det hele sammen med "rumklister" manipulere og komprimere lyden så der ikke er en naturlig tone tilbage, men der er mere tilbage end man tror , musikken grundlyd er ikke nem at slå ihjel selv om man mange gange gør hvad man kan, så det kan altid betale sig at lede efter den naturlige tone, det vil altid blive bedre. Men præcisionen alene for det ikke frem.
Senest redigeret: