Kabler og målinger høre sammen.

Tråde Se tråd i gallerivisning

• M

membranole

Guest
    Igen: Der er ikke forskel på kabler der måler ens (y)
    Jeg ved ikke hvad du mener med at måle ens, lokalt på kablet kan parametrene modstand induktion og kapacitet karakteristik impedans måles , i en måleopstilling kan frekvensgang fase og delay måles , jeg viser det hele her

Hvis du mener at alle disse målinger er helt idendiske er der sandsynligvis tale om det samme kabel. Og så er der ingen lydforskel,

Er der tale om to kabler som har eksakt samme data men lavet med forskelige materialer er jeg af den overbevisning at der sandsynligvis vil være en lydforskel i et transparent anlæg. men jeg har ikke afprøvet det, tror det er vanskelig at opfylde kravende ,man skal nok have fat i HF eller digital kabler med fast impedans .

I et velkonstrueret kabel påvirkes frekvensgang og fase ikke i audio området af de tre parameter modstand induktion og kapacitet..

Det er hoved-augmentet for at der ikke kan være lydforskel på kabler , det viser jeg teoretisk og Ethan Winer viser det passer i praksis.
    I praksis er der noget i begge ender af kablet , interface , som under uheldige og ugennemtænkte forhold kan påvirker audio-området sammen med kablet, det vil jeg kalde en fejlkonstruktion men det forekommer sikkert .

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Det jeg mener er, at man ved blindtest give kabler de samme betingelser.
    Det vil sige at kabler i slutenden har samme volumen output, så vil der ikke være forskel på kabler.
    Det vil give en korrektion af modstand / induktion / kapacitet.

M

membranole

Guest
    Efter at have set videoen, ville jeg gerne vide hvad Paul McGowan, gør ved de apparater der ikke lyder som de skal;)
    Han påstår jo at PS Audio ikke kan lave enslydende apparater.
    Det kan da ikke være High End, hvor man kun bruger det bedste af det bedste.

Igen: Der er ikke lydforskel på kabler, der måler ens (y)
    Poul har ret det er svært at lave fuldstændig 100% idendiske lydende produkter over lang tid hvis komponenter bliver udskiftet hen ad vejen, men vælge man samme type komponent lavet af de samme materialer som erstatning for en udgået komponent er problemet til at overse, men vælger man noget helt andet både hvad angår konstruktion og materialer kan man få den samme konstruktion til at lyde ret forskeligt uden data påvirkes nævneværdigt.

Man vil altid kunne måle noget mere eller mindre meningsløst på sidste ciffer i støj eller THD., noget som virker helt ulogisk at et menneske skulle kunne høre. Det er måleinstrumenters styrke at kunne måle meget små størrelser med høj præcision , og måleinstrumentet kan gentage den måling i en uendelig.,

Her er vores hørelse underlegen , den er upræcis , upålidelig, afhængig af ydre faktorer og kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet

Men som Poul nævner kan vi noget som måleinstrumenter ikke kan , vi kan vurdere klang/timbre, vi har ikke i dag et lydkvalitetsmeter som bare slå mere ud når lydkvaliteten er højere mere naturtro, man kan som lytter opbygge en hvis erfaring for at når noget måler sådan og sådan så lyder det sandsynligvis sådan , men som sagt ikke uden at bruge hørelsen, dette kan nultesten ikke. det erkender Ethan Winer,

Nultesten er et primitivt princip , on off som ikke kan bruges til en dyt hvad angår hi-fi andet end at forsøge at nedgøre en gruppe mennesker med anden opfattelse og erfaring..

Spørgsmålet hvad hvis to objekter måler ens lyder de så ens bringes op i videoen , der siger jeg og Poul det kan de gøre , men vi siger også de kan lyde forskeligt , Poul binder det sammen med at nultesten ikke måler alt , det har Poul ikke ret i .
    Poul tilføje at nultesten ikke viser alt på grund måden testen er udført på, her mener jeg han har ret .

Vores anlæg er en stor parallelkreds AC mæssigt ´over de 230VAC , når et objekt udskiftes i denne parallelkreds ændre hele parallel kredsen sig analogt med at en meget en meget lille parallel kondensator over en langt større kan ændre lydsignaturen fra den samlede kondensator på forbløffende vis , jeg har nævnt mange andre eksempler på det samme fænomen .

Fænomener som de fleste Diy folk og fabrikanter kender og bruger som en vej til at ændre lydsignatur, men også fænomener som er vanskelige at forklare teoretisk og måle, så her har Poul ret, nultesten er ikke idendisk med at udskifte et objekt i en hi- fi kæde, der sker åbenbart flere ting i den situation, som i dag ikke er klarlagt fuldstændigt. Problemet minder om vores andre sanser smag og syns evne til at skabe orden i kaos. i forhold til målinger.

Senest redigeret af en moderator:
    M

membranole

Guest
    Det jeg mener er, at man ved blindtest give kabler de samme betingelser.
    Det vil sige at kabler i slutenden har samme volumen output, så vil der ikke være forskel på kabler.
    Det vil give en korrektion af modstand / induktion / kapacitet.
    Jeg har jo givet dig et klokkeklart eksempel af mange på at der kan høres forskelle i blindtest. Og jeg er stensikker på havde du været deltager havde du også kunnet høre det , der var ikke tale om marginale ændringer, men tydelige lydændringer

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Det er så din påstand ;) Den har jeg så til gooodeee (y)

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Og nej Hr. Torben Kristiansen dit indlæg er der stadig med svar.
    Så en lille undskyldning er måske på vej :D

M

membranole

Guest
    Og nej Hr. Torben Kristiansen dit indlæg er der stadig med svar.
    Så en lille undskyldning er måske på vej :D
    Hvor , Kan kun se det hvis jeg er logget ind , altså indlægget er fjernet fra offentligheden. Og han svarer ikke på noget andet end han fremhæver sig selv og nedgøre dem med anden holdning, men muligvis forstår han ikke mit indlæg.
    Ps. Min fejl nyeste indlæg skal aktivt vælges , ulogisk men så dan er det åbenbart

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Du trykker såmænd bare på Se på YouTube ;)
    I menuen nyeste øverst sådan.

M

membranole

Guest
    Du trykker såmænd bare på Se på YouTube ;)
    I menuen nyeste øverst sådan.
    Ok undskyldning givet . Min fejl , nyeste indlæg skal aktivt vælges , ulogisk men sådan er det åbenbart,. men hans svar er stadigvæk kun en fremhævning af ham selv og nedgørelse af folk der mener noget andet , han fatter ikke essensen i dette, som sagt måske fordi han ikke forstår mit indlæg.
    Det gjorde han sandsynligvis ikke og jeg har svaret:

"No my example is not a mystery but an analogy for how a cable might affect the sound differently in a hi-fi system than in your null test, as Poul McGowan also points out. Your measurement setup does not show the complexity of replacing an object in a hi-fi system.
    As I mentioned our hi-fi is a large parallel circuit at AC which is in parallel across 230/115V when you replace an object you affect the whole parallel circuit . in the same way as the example with the parallel capacitor."

Igen oversat med translator håber han forstår

M

membranole

Guest
    @Grumpy Jeg kan se Ethan Winer svar men ikke mit gensvar som er helt afgørende , fordi han ikke har forstået hvad jeg mente.

"No my example is not a mystery but an analogy for how a cable might affect the sound differently in a hi-fi system than in your null test, as Poul McGowan also points out. Your measurement setup does not show the complexity of replacing an object in a hi-fi system.
    As I mentioned our hi-fi is a large parallel circuit at AC which is in parallel across 230/115V when you replace an object you affect the whole parallel circuit . in the same way as the example with the parallel capacitor "

Jeg kan se det ovenstående hvis jeg logget ind, men ikke udlogget , hvad gør jeg nu forkert??

Har han skjult indlægget er det som det plejer at være når anti hi-fi'erne er på hælene, når de pludselig opdager der er noget om det tumperne som høre lydforskelle skriver/siger og deres verden begynder at vakle, faktisk skyder han sig selv i foden ved at sandsynliggøre min hypotese , fordi han sandsynligvis ikke ved hvordan en AC model for et kredsløb ser ud , da han ingen officiel elektronikuddannelse har

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    @Grumpy Jeg kan se Ethan Winer svar men ikke mit gensvar som er helt afgørende , fordi han ikke har forstået hvad jeg mente.

As I mentioned our hi-fi is a large parallel circuit at AC which is in parallel across 230/115V when you replace an object you affect the whole parallel circuit . in the same way as the example with the parallel capacitor "

Jeg kan se det ovenstående hvis jeg logget ind, men ikke udlogget , hvad gør jeg nu forkert??

Har han skjult indlægget er det som det plejer at være når anti hi-fi'erne er på hælene, når de pludselig opdager der er noget om det tumperne som høre lydforskelle skriver/siger og deres verden begynder at vakle, faktisk skyder han sig selv i foden ved at sandsynliggøre min hypotese , fordi han sandsynligvis ikke ved hvordan en AC model for et kredsløb ser ud , da han ingen officiel elektronikuddannelse har

Under dit indlæg står der, se 4 svar fra Ethan Winer og andre :)
    Tilsyneladende skjuler den ærlige mand ingenting ;)

M

membranole

Guest
    Under dit indlæg står der, se 4 svar fra Ethan Winer og andre :)
    Tilsyneladende skjuler den ærlige mand ingenting ;)
    Rigtigt han frigiver åbenbart først indlægget når han selv har svaret.

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    As I mentioned our hi-fi is a large parallel circuit at AC which is in parallel across 230/115V when you replace an object you affect the whole parallel circuit . in the same way as the example with the parallel capacitor."
    Det er godt nok en noget overordnet synsvinkel på et hi-fi system, at det hele er en parallelkreds over lysnettet.
    Hvis det kun var en seriekreds, så ville der jo ingen lyd komme ud af systemet :giggle:
    Og så er det gode spørgsmål, hvad i alverden man skal bruge sådan en betragtning til?
    Anyways som jeg har forstået det ud fra tidligere indlæg, så handler det angiveligt om, at de parallelle kapaciteter skal være af "høj" kvalitet, idet de ellers vil påvirke lyden negativt. Jeg kan tage fejl, men sådan husker jeg det.
    Jeg mener Duelund har sagt noget sådant en gang, men det skal nok lige verificeres.
    Det skulle i øvrigt være det, som giver anledning for nogle til, at skrælle krympeflex af diverse elektrolytter, for at omvikle dem med bomuld dyppet i linolie, ligesom linolie andre sjove steder, også skulle være en del af gamet.
    Endnu mere overordnet hænger det vist nok sammen med antagelsen af, at "Naturmaterialer" er de bedst egnede til audiokredsløb overall.
    Det sidstnævnte aner jeg ikke oprindelsen for, og jeg forstår slet ikke, hvorfor den antagelse eksisterer.
    Specifikationer siger noget helt andet, og derfor bliver det hurtigt en "Teori" der er opstået ud af det blå, hvorefter man søger beviser for at den er sand.
    Det er standardopskriften på, at komme på glat is uden skøjter.
    Det er det modsatte af videnskab, hvor man i stedet fremsætter en tese, og søger beviser imod den.
    Og videnskab er trods al sin latterligt simple logik, det der har ført vores civilisation derhen, hvor vi er nu, hvor det er muligt, at skabe chips der måler 2,5 X 2,5 cm, hvor der ligger op til 110 Mia transistorer, som kan sættes i arbejde. Allerede i 2023 mere end fordobles antallet.
    Videnskab kan virkelig noget, inkl. at udvikle materialer, som er langt mere velegnede til mange typer opgaver end naturmaterialer.
    Hvem gider køre rundt på en tung "jernhest", når man kan få en af kulfiber, der er både stærkere og mere behagelig.
    Nøjagtig det samme gælder for de materialer, som man anvender til elektronik. Man får langt mere styr på, hvad der foregår, lavere impedanser, mindre påvirkning udefra, mindre tab og snævrere tolerancer.
    Jeg foretrækker klart videnskab fremfor sort snak, hvis nogen skulle være i tvivl ;)

nils valla

Aktiv bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    49
    Placering
    kalundborg
    Videnskab starter med tese. Kan den bekræftes bliver den videnskab. Også selvom svaret kun er delgyldigt. Indtil en mere omfattende videnskab dukker op og afløser den. Små skridt vejen frem.

M

membranole

Guest
    Det er godt nok en noget overordnet synsvinkel på et hi-fi system, at det hele er en parallelkreds over lysnettet.
    Hvis det kun var en seriekreds, så ville der jo ingen lyd komme ud af systemet :giggle:
    Og så er det gode spørgsmål, hvad i alverden man skal bruge sådan en betragtning til?
    Anyways som jeg har forstået det ud fra tidligere indlæg, så handler det angiveligt om, at de parallelle kapaciteter skal være af "høj" kvalitet, idet de ellers vil påvirke lyden negativt. Jeg kan tage fejl, men sådan husker jeg det.
    Jeg mener Duelund har sagt noget sådant en gang, men det skal nok lige verificeres.
    Det skulle i øvrigt være det, som giver anledning for nogle til, at skrælle krympeflex af diverse elektrolytter, for at omvikle dem med bomuld dyppet i linolie, ligesom linolie andre sjove steder, også skulle være en del af gamet.
    l ;)
    Foretrækker også videnskab , hvis den er der, det er korrekt at sige der findes en ac model som er parallel orienteret delt op i strømsløjfer/grene som vist
    her af tråden ses at ikke alle ved hvordan tingene hænger sammen .

Det jeg forsøger er at give et billede mange kender på hvad jeg oplever og det er ikke nødvendigvis fuldstændig videnskabeligt korrekt, for den videnskab findes ikke , det billede jeg laver har dog nogen hold i virkeligheden, bruger man kun videnskab er der ikke lydforskelle på kabler og passive komponenter , og slet ikke på kobber og sølv.

Det jeg oplever er lige meget hvor jeg udskifter eller sætter en komponent i kredsløbet så slå dens lydsignatur igennem om det så er en net ledning , på samme måde som når jeg placere en meget lille kondensator , så lille af værdi at den er uden elektrisk betydning parallelt med en meget stor af værdi kondensator. Alligevel høre jeg den lille kondensators lydsignatur. på en måde som for mig er uforståelig, det samme sker med afkoblingskondensator de har en elektrisk funktion, men de bidrager også med en lydsignatur afhængig af valgt type

Alle steder hvor der er en spændingsforskel er der også en parasit kondensator , det der er imellem er dielektrikum , igen meget små kondensatorer som ikke burde kunne høres men det kan de, eksempelvis hvis indpakningen er dårlig pvc,

Ps Mere indsigt i kabel-problematikken fra vores indiske ven Kunchu her

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Foretrækker også videnskab , hvis den er der, det er korrekt at sige der findes en ac model som er parallel orienteret delt op i strømsløjfer/grene som vist
    her af tråden ses at ikke alle ved hvordan tingene hænger sammen .

Det jeg forsøger er at give et billede mange kender på hvad jeg oplever og det er ikke nødvendigvis fuldstændig videnskabeligt korrekt, for den videnskab findes ikke , det billede jeg laver har dog nogen hold i virkeligheden, bruger man kun videnskab er der ikke lydforskelle på kabler og passive komponenter , og slet ikke på kobber og sølv.

Det jeg oplever er lige meget hvor jeg udskifter eller sætter en komponent i kredsløbet så slå dens lydsignatur igennem om det så er en net ledning , på samme måde som når jeg placere en meget lille kondensator , så lille af værdi at den er uden elektrisk betydning parallelt med en meget stor af værdi kondensator. Alligevel høre jeg den lille kondensators lydsignatur. på en måde som for mig er uforståelig, det samme sker med afkoblingskondensator de har en elektrisk funktion, men de bidrager også med en lydsignatur afhængig af valgt type

Alle steder hvor der er en spændingsforskel er der også en parasit kondensator , det der er imellem er dielektrikum , igen meget små kondensatorer som ikke burde kunne høres men det kan de, eksempelvis hvis indpakningen er dårlig pvc,

Ps Mere indsigt i kabel-problematikken fra vores indiske ven Kunchu her

ALLE modstander falder som fluer :LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:

ew.png

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    @membranole
    Jeg skal slet ikke være den, som bestrider andres oplevelser. Jeg tror på, at folk hører det de siger, indtil noget andet er bevist.
    Men jeg tror ikke nødvendigvis på, at årsagen til det man oplever, har nogen direkte sammenhæng med de ændringer man foretager.
    Måske lyder det ulogisk, men for at nævne et eksempel, så så jeg på et tidspunkt en video, som du selv havde lagt op i en af trådene her på forum.
    Den gik ud på, om det var sølv eller kobber ledninger der blev brugt.
    Hele det set-up det blev demonstreret på, vil jeg beskrive som et kaos.
    Svjh. var det SE triode amps, og noget elektronik der lignede Audio Note el. tilsvarende, pladespilleren husker jeg ikke, men pladen der blev spillet har jeg fundet på en streamingtjeneste i 24/96 sågar svjh. Og jeg tror helt grundlæggende, at i det set-up er alt i spil, ligesom i alt.
    Placering af ledninger, længden på kabler og meget andettror jeg kan påvirke sådan et set-up med notorisk høje impedanser, og med en fysisk meget åben og voluminøs konstruktion. Det åbner alle muligheder for, at kaos vil tage over, og du derfor har lydforskelle selv på vejret.
    Det er præcist det, man netop forsøger at undgå, ved at anvende kompakte layouts, stabile konstruktioner og meget lave impedanser.

Min tålmodighed ville ikke række ret mange minutter med sådan noget grej, hvor det hele vender sig ved det mindste.
    Andre vil måske synes, at det er fedt, at de kan skabe deres egen lyd, og at de nyder at rode med den slags.
    Som regel er det bare dyrt, og jeg oplever, at det sjældent fører til ret meget andet end udgifter.
    Så kan man have det synspunkt, at naturmaterialer gør det hele bedre, og at der findes en eller anden skjult teori, som kun gælder for audio.
    Min opfattelse er bare, at det er fordi det simpelthen drejer sig om dårlige konstruktioner, som er alt for påvirkelige af hvad end man måtte finde på.
    Samme princip anvendt på video, ville IMO vise lige så tågede resultater som det gør i audiokredsløb.

Med andre ord, så er det min opfattelse, at jo sundere kredsløb, jo mindre kan du påvirke dem.

M

membranole

Guest
    Ak Ja alle lydforskelle skyldes naturligvis uvidenhed, indbildning, at man ikke vil lære, eller dårlige konstruktioner,.
    og lydforskelle er afhængig af vejet/klima

Grumpy

Aktiv bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    83
    Placering
    Danmark
    Ak Ja alle lydforskelle skyldes naturligvis uvidenhed, indbildning, at man ikke vil lære, eller dårlige konstruktioner,.
    Ak ja!! Vi har alle vores problemer at kæmpe med :D

Ps. Du redigere for meget, man ved snart ikke, hvad man svare eller har svaret på ;)

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    Nu var vejret ment som en joke, men hvis man satser på f.eks. trioder i SE udgangstrin, så er man helt fra begyndelsen langt ude på de idiosynkratiske stepper.
    Det er et mere eller mindre bevidst fravalg af fidelity, og konstruktionerne er meget nemt påvirkelige af natur.
    F.eks af Impedanskurven på den tilsluttede højtaler, som ikke skal svinge specielt meget, førend frekvensgangen kommer helt ud af tur.
    Og der er i den virkelige verden meget mere end blot det, der har indvirkning.
    IMO bør man vælge bundsolide konstruktioner, som er ligeglade med den slags i stedet, og hvis det lyder forkert, så bør man gå på jagt efter fejlene andetsteds, i stedet for at konkludere, at måleresultater ikke kan bruges til noget.

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom