Kabler og målinger høre sammen.

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Viser hvorfor blindtest ikke virker , resultatet er utrolig afhængig af omstændighederne anlæg akustik lyttere og musikvalg og kan variere fra min refererede test til den du referer til , og du er velkommen til at regne din reference for sandheden. , for mig indikerer testen problemer og ikke et optimalt system ,eller måske en Amir virus har bredt sig blandt lytterne.
    Så jeg tillader mig at regne min beskrevne test som tættere på sandheden.

I begge test fandt man frem til der var lydforskelle som ikke burde være der ifølge teori og måling, det vi diskuterer , man fandt også det bedste egnede kabel i den aktuelle situation, kunne man have gjort det kun ved at måle????.

I testen stammer lyd forskellene fra et kabel, et helt andet resultat og langt tydligere fås når man skifter og optimerer alle kabler i et anlæg net linje højtaler digitalkabler kabler i apparaterne.. det drejer hifi sig om, stræbe mod det bedste og aldrig færdig som Duelund udtrykte det , det drejer sig ikke om at går til Thansen , købe en røvfuld af de billigste kabler og sige det er godt nok , for det er det jo ifølge både målinger og teori, det kalder jeg en anti hi-fi entusiast.,
    Du klamre dig til strået men det har snart nået jorden ;)

nils valla

Bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    6
    Placering
    kalundborg
    Hvordan kabler opleves overlader jeg til den enkelte. Alle scenarier er mulige. Også scenariet "der ingen forskelle er".

Men jeg finder det lidt krakilsk så vedholdende at nedgøre hjernen, tillægge den overdreven trang til tilføje lyde der ikke er der.
    Hjernen kan visualisere - kan ikke måles, men vel ingen som er uenige i den kan.
    Om hjernen også kan høre kabler uagtet der ingen kendte målemetoder findes til at bekræfte, kan man accepterer eller ej.
    Øjnene hænger på samme hjerne som ørerne, og fungerer stort set på samme måde (svingninger optages gennem øjnene og bliver i hjernen stykket sammen til billederne vi ser).
    Vi berører hjernens troværdighed. Ser vi overhovedet hvad vi så? Det kunne indikere vi i fremtiden må forvente diskussioner om udseendet af vores Hifi :)

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan kabler opleves overlader jeg til den enkelte. Alle scenarier er mulige. Også scenariet "der ingen forskelle er".

Men jeg finder det lidt krakilsk så vedholdende at nedgøre hjernen, tillægge den overdreven trang til tilføje lyde der ikke er der.
    Hjernen kan visualisere - kan ikke måles, men vel ingen som er uenige i den kan.
    Om hjernen også kan høre kabler uagtet der ingen kendte målemetoder findes til at bekræfte, kan man accepterer eller ej.
    Øjnene hænger på samme hjerne som ørerne, og fungerer stort set på samme måde (svingninger optages gennem øjnene og bliver i hjernen stykket sammen til billederne vi ser).
    Vi berører hjernens troværdighed. Ser vi overhovedet hvad vi så? Det kunne indikere vi i fremtiden må forvente diskussioner om udseendet af vores Hifi :)
    Den artikel fra AES som den kabeltroende jeg havde link til er her , den er lang , på engelsk så jeg har ikke fået den læst endnu håber andre også vil kaste et blik på den, ASR Amir forummet er naturligvis på banen med et oh dear her er yderlige et link til forfatterens webside og den YouTube video han har lavet over emnet

Indledningen til artiklen:
    " The arena of highest fidelity in music reproduction, sometimes referred to as high-end audio, has many controversial claims and contentious issues. One such controversy is whether the cables and topology used to interlink components together make an audible difference. There seems to be a disparity between anecdotal experiences reported by audiophiles and published formal scientific research, as to what are the minimal changes in system configuration that can be audibly distinguished. With the motivation of bridging this divide—which may originate from differences in instrumentation and subject-listening conditions used by the two groups—this work utilized a high-performance audio system and an extended-duration listening protocol that more closely resembles audiophile auditioning conditions. With these measures, the present work was able to prove through direct psychoacoustic testing that two different analog-interconnect pathways can be audibly distinguished. "

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Må med beklagelse sige at mit link i forrige indlæg til en videnskabelig test nok ikke er så videnskabelig alligevel, jeg skulle have læst først men var så begejstret over at endelig at finde noget seriøst fra AES om dette problem og drømte ikke om at forsøget tilsyneladende var så useriøst.

Jeg forstår (andre må gerne bekræfte) han ville undgår ekstra omskifter bokse osv som kunne forringe lyden i hans test opstilling, derfor bruger han en DAC med både RCA/single ended og XLR/balanceret output,. kablerne han tester er ligeledes single ended mod et dyrt balanceret, Ps Kunne han ikke bare have nøjes med at bruge den ene leder i XLR kablet???.

Dac'en har separate buffere for XLR og RCA og de ser også ud til at være ens og aktive hele tiden, han kan nu skifte mellem XLR og RCA input på sin forstærker og på den måde også skifte mellem kablerne .

Problemet er bare at han tester en balanceret signalvej mod en single ended , han tester to konfigationer/topologier af kabler og to signalveje, meget kan vil give en lydforskel udover selve kablet, hans måling viser også betydelig mere støj på single ended kablet, hvilket ikke er spor overaskende, .

Han skriver til sidst" A worthwhile future extension of this work, would be to develop high-performance instrumentation that can cleanly switch between two single-ended interconnects. This will allow assessing sonic differences arising from cables’ transmission characteristics that are unrelated to topology, and also facilitate the study of time-domain effects."

Senest redigeret:

nils valla

Bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    6
    Placering
    kalundborg
    @membranole.
    Godt jeg ikke nåede at læse linket.
    Jeg har fulgt op på de 4000 nuancer du mener vi kan huske.:
    De 30000 sanseceller formidler lyd via 1500 forskellige tonehøjder via 325 styrketrin. laveste svingning er 16hz. højeste 20000hz. fra 0-120db.
    I bedste fald svarer det til 9.5oktav (Flygel spiller max 7.5oktav)
    Alt i alt kan vi skelne imellem 400000 toner og hjernen skal bare have hørt tonerne få gange før de lagres i underbevidstheden (huskes).

By-the-way siges det at østens mystikere, Rishierne, også kunne høre musikken i det ikke anslået univers (modsætning til vores anslået univers), kvantefysikkens univers, bagom molekyler og atomer. (gætter på de afkoder musikken når Beatles indspiller baglæns :)

Ps. Det jeg hører Inderen fortælle i dit videoindlæg (havde svært ved at høre hvad han sagde grundet støj), er vi hører langt mere en der både kan optages og måles.

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    @membranole.
    Godt jeg ikke nåede at læse linket.
    Jeg har fulgt op på de 4000 nuancer du mener vi kan huske.:
    De 30000 sanseceller formidler lyd via 1500 forskellige tonehøjder via 325 styrketrin. laveste svingning er 16hz. højeste 20000hz. fra 0-120db.
    I bedste fald svarer det til 9.5oktav (Flygel spiller max 7.5oktav)
    Alt i alt kan vi skelne imellem 400000 toner og hjernen skal bare have hørt tonerne få gange før de lagres i underbevidstheden (huskes).

By-the-way siges det at østens mystikere, Rishierne, også kunne høre musikken i det ikke anslået univers (modsætning til vores anslået univers), kvantefysikkens univers, bagom molekyler og atomer. (gætter på de afkoder musikken når Beatles indspiller baglæns :)

Ps. Det jeg hører Inderen fortælle i dit videoindlæg (havde svært ved at høre hvad han sagde grundet støj), er vi hører langt mere en der både kan optages og måles.
    Jeg fik de 4000 fra link'et til den kabeltroende, der også havde link til Inderens artikel ,måske har han glemt et par nuller det vigtige er forskellen på den måde man traditionelt laver blindtest og den måde hvor vi fungere bedst , kan høre de fleste lydforskelle , det behandler han også i artiklen , der står stadigvæk meget interessant på trods af min skuffelse over blindtest forsøget som jeg finder useriøst.

Både i videoen og artiklen har han Focus på at de målinger vi normalt ligger vægt på THD og frekvensgang osv ikke fortæller hele historien om de lydsignature/klange vi høre. han viser bl.a. hvordan timing alene kan ændre klangen.

Det er netop den erfaring man gør nå man arbejder med dette, THD og frekvensgang er langtfra alt så han fat i den lange ende mener jeg , han mener det hovedsageligt drejer sig om timing, noget vi mennesker åbenbart er utroligt gode til og for os gamle hi-fi entusiaster forringes den evnen til at høre dette heldigvis ikke meget med alderen i modsætning til evnen til at kunne høje høje frekvenser. .

Alt i alt er der mange interessante vinkler i hans artikel og video hvor jeg også mener han taler om vores overlegenhed i forhold til måleinstrumenter på væsentlige punkter.
    jeg tror han grundæggende mener vores evne til at sammensætte lave og høje toner der kommer "samtidig" til lytteren til et naturtroet eller ikke naturtroet piano , her er den menneskelige evne unik og overlegen overfor måleinstrumenter og det er netop det hi-fi drejer sig om.
    Han siger også at vi nok aldrig når helt i mål men vi er i stand til at høre når vi nærme os , netop det er jeg også meget enig i , en gruppe hi-fi entusiaster er enige når noget er rigtigt godt eller rigtig skidt , det er mellem de to yderpunkter præferencer og holdninger slå igennem.

Ingen tvivl om at meget af dette bunder i begrebet timing, som sagt forklarer og viser han bl.a. hvordan timing og ikke frekvensgang fuldstændig kan forandre en klang til noget helt andet end det oprindelige, igen det er netop det man observere når man lytter, noget kan have ret frekvensgang og 0.00000dyt THD og alligevel lyde helt forkert. det gælder bl.a. også kabler.

Ps. Du kan knokler dig igennem hvad han skrevet om hørelse og hi-fi her

Senest redigeret:

nils valla

Bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    6
    Placering
    kalundborg
    @membranole .

Jeg blev hurtig træt af den Clearwater-ombukker jeg forbandt diskantmodulet til basmodulet (#22). Satte 2.5m2 kobberkablet på igen, jeg oprindeligt benyttede.
    Det er interessant hvad der skete. Diskante detaljer blev mere klare, Mellemtoneområdet fremstår nu mere tørt og bassen lyder som den blev beskåret, slanket hele vejen op og gennem mellemtoneområdet.
    Det er interessant fordi det ombyttet kabel kun er ombukker der fører signalet fra basmodulerne op til diskantmodulet (hvor to enheder dækker området fra 3000hz), og det stadig er de samme to sæt Clearwater der forbinder Amp til bas modulerne.
    For mig indikerer det forvrængningen blev lavere og derfor fremstår en mere tør og klar mellemtone hvor det før var mere Sort/Hvidt og detaljer druknede.

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    @membranole .

Jeg blev hurtig træt af den Clearwater-ombukker jeg forbandt diskantmodulet til basmodulet (#22). Satte 2.5m2 kobberkablet på igen, jeg oprindeligt benyttede.
    Det er interessant hvad der skete. Diskante detaljer blev mere klare, Mellemtoneområdet fremstår nu mere tørt og bassen lyder som den blev beskåret, slanket hele vejen op og gennem mellemtoneområdet.
    Det er interessant fordi det ombyttet kabel kun er ombukker der fører signalet fra basmodulerne op til diskantmodulet (hvor to enheder dækker området fra 3000hz), og det stadig er de samme to sæt Clearwater der forbinder Amp til bas modulerne.
    For mig indikerer det forvrængningen blev lavere og derfor fremstår en mere tør og klar mellemtone hvor det før var mere Sort/Hvidt og detaljer druknede.
    Undre også mig , jeg har nævnt det adskillige gange så jeg tør dårligt nævne det en gang til , men mine og andres erfaringer er at en komponents eller materiales lydsignatur overføres uafhængigt af komponentens elektriske værdi (eksempelvis kabellængde) uafhængigt af den elektriske funktion, der sågar kan være "ingenting", uafhængigt hvor den sider i kredsløbet , net-kabler er et eksempel,

Det tyder på at lydsignaturen ikke bestemmes af parasit/fejl komponenternes værdier , men mere sandsynligt hvad de er lavet af og dermed også hvad selve hoved komponenten/kablet/stikket osv er lavet af en slags "marteriale lyd".

Det kan virke som rent hekseri når en forskel på sølv og kobber registreres eller måske en Bybee,
    Som vores indiske ven er inde på behøver lydændringen ikke at hænge sammen med frekvensgang THD og alle de målinger vi normalt bruger..
    Men jeg må også erkende at hans bud timing tror jeg ikke på ved kabler efter jeg er dukket dybere i problematikken , men i mange andre sammenhænge kan timing helt sikkert have stor betydning

Har nærlæst ASR kritik af Inderens artikel og er enig , de kommer frem til det samme som jeg , forfatteren giver indtryk af via overskriften og omtalen at han tester det alle hi-fi entusiaster diskutere , er der lydforskel på kabler eller ikke ´, men han tester desværre to forskelige toplogier både hvad angår kabler og den elektroniske vej , det han tester og dokumentere via måling er at der er hørbar og målbar forskel på balanceret og single ended signal-overførsel .

Det er et skridt på vejen men det er ikke kablet alene han tester og resultatet er ikke overaskende, han byrde have sammenlignet to single ended eller to balancerede kabler og ikke et af hver.
    Det angiver han også til slut i artiklen som en fornuftig udvidelse af sit arbejde , så man kan håber der kommer noget på et tidspunkt,

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Jeg tror nok jeg må beklage på Valla´s vegne.
    Clearwater er et højtalerkabel med en meget lav kapacitet, men med en højere induktion end sædvanligt.
    Det er nok nærmere den, som udgør den helt store forskel på det, som Valla kalder en "ombukker", som på det pågældende højtalersæt er omtrent 100cm lang.
    I øvrigt er Clearwater et kobberkabel med et lag sølv, som er mekanisk påført, tværsnittet er 14AWG/2mm2.
    Til brug for en "Ombukker" (hvad det så end er) af den længde ville jeg foretrække noget sammensnoet kabel i stedet.

nils valla

Bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    6
    Placering
    kalundborg
    @ sni.

Det jeg kalder "ombukker" er måske det andre kalder "lus" ?
    Det er blot den del af kabelforbindelsen fra Amp, som fører signalet videre op fra basmodulet til diskantmodulet. (helt rigtigt omk 1m).
    ps.
    Jeg får et godt resultat med dob. Clearwater fra Amp til basmodul og 2.5mm2 kobber-ombukker videre op til diskantmodul.

Har også afprøvet stramt snoet 1.5mm2 NKT-kobber fra Amp til basmodul, hvilke også fungerede godt, men måske lige vel grå i lyden. (har dog tidligere oplevet den grå lyd forsvinde efter tid med tilvænning (og hjælp fra hjernen).

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Nogen kalder det bi-wire jumpers , en meter er dog en noget voldsom jumper, ombukker har jeg aldrig hørt men forstod hvad du mente

nils valla

Bruger
    Oprettet
    2/12/21
    Reaction score
    6
    Placering
    kalundborg
    Nogen der tør komme med bud på årsagen/forklaringen på lydforskellen jeg beskrev?
    Er eventuel åben for besøg (kabelskiftet kan foregå ret hurtigt).

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Nogen der tør komme med bud på årsagen/forklaringen på lydforskellen jeg beskrev?
    Umiddelbart nej , men nogen erfaring haves , bliver bas slankere vil det øvre område står mere distinkt og visa versa uden det kan forklares via målinger, men vores øre oplever det. sådan , derudover er min erfaring at Van Den Hul altid har haft lidt "bamset" lyd, lidt som kulmodstande hvordan han lave den sound ved jeg ikke, men det må hænge sammen med nogle af de materialer han bruger.

Har tidligere vist beregning og simulation af et kabels frekvens og fasegang , har her tilføjet delay i simulationen.
    Som @sni antyder er kapaciteten lav (stor afstand mellem plus og minus leder) for Clearwater kablet, hvilket for et almindelig kabelkonstruktion som dette vil giver relativ høj induktion, her beregnet til ca 1.5uH/m med en kabel hastighed på 66% af lysets hastighed, 66% er et gæt , da jeg ikke kan se der opgives andet en kapacitet pr meter og modstand pr 100m 14AWG ca 2mm^2 , et ok kvadrat , i øvrigt typisk men fremhæve kun gode data og skjuler de andre

Simulationen giver følgende resultater ca. afvigelse ved 20KHz i forhold til 1KHz: frekvensgang - 0.0023db fase - 1.27 grader delay ca 100pS langt fra de 5 uS Inderen opgiver vi kan høre , derfor også min tidligere konklusion om at jeg ikke tror timing er et issue ved kabler selv om det tit høres ud som sådan.
    Ingen af de resultater mener jeg kan høres. Så Valla du hallucinere for meget .
    1403572120147s.jpg

Det er simulation, praktiske målinger kan afvige fra dette men resultaterne bør ikke være langt fra hinanden.
    Kabel-teori er over 100 år gammel og de elektriske egenskaber er fuldstændig klarlagt, undtagen lydsignatur som er unikt for audio og kun har betydning for få hi-fi nørder/entusiaster , som nogen måske har bemærket er det ikke alle "hi-fi nørder/entusiaster" det interessere, nogle bruger stor energi og oseaner af tid på at fortælle alle der gider høre at lydsignatur/lydforskelle ikke findes og dem der tror på det er religiøse hallucinere , er uvidende og sikkert lidt smådumme de skal bare have noget uddannelse så forstå de. hvorfor disse anti-hi-fi-entusiaster køre det show, ja det må man nok lige spørger om.

Hermed har jeg svaret på trådens emne, det bliver et nej herfra og jeg tror naturligvis på Valla hører lydforskelle som ikke kan observeres med sikkerhed med andet end ørene.

Desværre fordi jeg som tekniker ville ønske at teori/måling/simulation og lytning hang sammen.
    Men det gør det ikke på afgørende punkter derfor den store diversitet inden for hi-fi , fra rør til klasse D fra digital fil til vinyl fra lukkede højtaler til horn, fra stander (point source) til line source. Alle søger undtagen Amir ASR og Audioholics "de har den hele sandhed om alt" fordi de har nemlig været på elektronik kursus.

Senest redigeret:

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Den kommer du sq nok selv til at hænge på ;)
    Der er jo nok ingen forskel, nå det kommer til stykket :D:D:D:D

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    I øvrigt kan man opfylde denne formel Heaviside condition (G/C = R/L) så skulle man have en perfekt forvrængningsfri overførsel hvis der samtidig impedanstilpasses , dog løser det ikke det ohm'ske tab:
    Formlen indeholder de equivalente komponenter et kabel består af (L=induktion C=capacitet R= den ohmske modstand G isoleringsmodstanden i Siemens.
    I gamle dage var det et stort problem at overføre morse signaler over transatlantiske afstande.de blev udtværet og forvrænget .
    Man opfyldte Heaviside condition ved tilføre kablet mere induktion (måske det Van Den hul prøver på) med magnetiske metaller. Det kan man læse mere om i link'et.
    Oliver Heaviside levede fra 1850 -1925 allerede dengang havde man fuldstændig styr på kabel og Transmisionslinje teorien via Oliver Heaviside og Maxwell.

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Konflikten ridses op her:

Det viser også at jeg er ikke den eneste som finder denne konflikt mellem oplevelse og måling og teori besynderlig også fordi det ikke kun drejer sig om kabler men alle pasive komponenter og indirekte også aktive.
    Har skrevet følgende under videoen på engelsk oversat af deepl.com som nogen påstår er bedre end Google translator, jeg læser udmærket Dansk og Engelsk men som de fleste nok har bemærket er jeg ingen ørn til at skrive jeg er delvis ordblind det gælder naturligvis også engelsk ,der er jeg helt på halen. så vi må se om Ethan Winer forstår indlægget.

"Ingen kan benægte det din nultest viser, optager du de to signaler og afspiller de to filer på et hi-fi anlæg vil jeg forudsige at ingen høre forskel heller ikke Paul McGowan, og dette passe med teori simulation og måling hvis kablet er designet fornuftigt således at parasitic komponenter ikke har nogen indflydelse i Audi området, kablet er reduceret til en meget lille lineær modstand.
    Din nultest bør ikke være en overraskelse for en tekniker heller .ikke Paul McGowan men han har tydeligvis svært ved at erkende paradokset , selvom det har været et kendt problem i 30-40 år.

Det overaskende og det som mangler forklaring er den lydforskel der kan opstår når kablet indsættes i den store parallel kreds som vores hi-fi anlæg udgør.
    Lydforskelle som er bekræftet via blindtest og mange forsøg, de er en realitet uanset hvad din nultest viser.

En analogi som beskriver det jeg oplever.
    De fleste Diy udøvere kende tricket med at monterer en meget lille af værdi kvalitets kondensator parallelt med en stor af værdi overføringskondensators det kan ændre lyden hørbart, selv om den lille kondensator ikke ændre noget elektrisk som er tilstrækkeligt til logisk at forklarer lydændringen.
    "
    "

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    @Den fremmede du er hurtig på smileyerne og du er hurtig til at tilsvine mig på dit eget fora , hvad om du tog diskussionen her og fik lidt modspil, synes det er primitivt bare at svine folk til i et fora hvor du har udelukket offeret.

Jeg brugte eksemplet med kondensatoren fordi de fleste Diy folk og fabrikanter kender det , jeg kunne have brugt mange andre eksempler ,en bleeder modstand på 1Mohm over strørmfosygning kan ændre lyden helt ulogisk i forhold til dens elektriske virkning, jeg kunne forsætte med eksempler på paradokser som folk har taget til sig som erfaringer og måde at påvirke lyden på , men som de endelig ikke kan forklarer via elektriskteori eller måle sig frem til.

Grumpy

Bruger
    Oprettet
    28/9/21
    Reaction score
    50
    Placering
    Danmark
    Efter at have set videoen, ville jeg gerne vide hvad Paul McGowan, gør ved de apparater der ikke lyder som de skal;)
    Han påstår jo at PS Audio ikke kan lave enslydende apparater.
    Det kan da ikke være High End, hvor man kun bruger det bedste af det bedste.

Igen: Der er ikke lydforskel på kabler, der måler ens (y)

Senest redigeret:
  • Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom