Øhhhh.... Hvilke parametre måles der på når der måles på kabler. Der er jo en hel del faktorer når vil er i HF-teknik. Sjovt nok spiller materialer og fysisk udformning ind her, men dette ignoreres i LF området...?
Eller gøres til grin.
Bare en tanke.
De grundlægende parametere er Modstand R kapacitet C og induktion L og ud fra det kan kablets karakteristiske impedans beregnes z=sqrt(L/C) (sqrt = kvadratrod) , signelet overføres med hastigheden v som i vakuum er hastigheden ca 3e8 m/s 300 000 km/s lig med lyset hastighed et kabel overføre ikke helt med lyset hastighed men typisk med ca 2/3 af hastigheden. , Hastigheden hænger sammen med L og C på følgende måde v= 1/(sqrt(L*C) L og C pr m
Tager man udgangspunkt i Crumpy's kabel er v faktoren 0.66 2/3 af lyset hastighed og C er 75pF pr m, R er opgivet til 38ohm pr km hvilket giver 0.038 ohm pr m. vi mangler L
L kan findes med lidt omrokering af formlen (1/198e-6)^2 = L * 75e-12 ---> L= (1/198e6)^2 / 75.e-12 =
0.340uH pr m.
Alle data for kablet haves og Z den karakteristiske impedans kan beregnes, det er i princippet kun en impedans som er gældende ved uendelig høje frekvenser.
Data: R = 0.038 ohm pr m C = 75pF pr m og L = 0.340uH pr m vfaktor = 0.66 Z= sqrt(L/C) ---> Z= sqrt(0.34e-6/75e-12) = 67 ohm
Equivalent diagrammet for kablet kan tegnes:, her for 3m. det ses at R og L udgør en seriemodstand i forhold til signalet og C og isolering modstanden afleder signalet, der hvor modstanden R og reaktansen XL= 2*PI*L*F er lig hinanden kaldes for serieresonansen , den har i tidens løb haft stor opmærksomhed fordi den ligger i det hørbare område , resonansen mellem L og C kaldes parallelresonansen og ligger typisk meget højt i frekvens langt udover det hørbare område.
Frekvens og fase kan simuleres, beregnes i hånden hvilket jeg viste på hifi4all og det kan måles og resultaterne bliver ens, Måling viser tumperne fra Audioholics og Amir vi andre har tjekket og lavet det det samme for 20 år siden og det har intet med sagen lydsignatur at gøre og der er intet nyt i det de messer og måler , enhver elektronikmand der har været igennem grundskolen er klar over hvad Audioholics og Amir prædiker til deres menighed som om det var den evige sandhed om kabler og lydforskelle alligevel bliver denne misinformation tilsyneladende slugt råt af mange som bevis for at der ingen lydforskel er på kabler
Men som jeg har bevist at der er via mit link til en blindtest som vidste afgørende lydforskelle på kabler ., og mange kan bekræfte at de også høre lydforskelle selvom det ifølge måling og teori ikke kan lade sig gøre.
Det ses at der er et tab ved 20KHz på 0.001 db og et fasedrej 0.895 grader er ret sikker på ingen kan høre dette , det der kan konkluderes er så længe de equivalente komponenter holder sig inde for normale område påvirker de ikke signalet, gør de er kablet fejlkonstrueret.
Amir og Audioholics konkludere så at der så ingen lydforskel kan være på kabler. men forsøg og blindtest viser man kan høre modstandens R's lydsignatur, om det er flerkoret eller solid core fladvalset eller rund, om det er rent kobber eller omsmeltede Kineske cykelstativer , om det er kobber belagt med sølv eller guld, og ikke mindst om lederen er af kobber sølv eller guld , men kan høre om kondensatorens isoleringen er lavet af gamle nettoposer eller teflon , om kablet er dæmpet eller ikke , spolen er hovedsageligt geometrisk bestemt.
Ehtan Winer (nultest) Amir og Audioholics (måling) mig (teori og simulation bekræfte at der ingen påvirkning er på signalet ved et velkonstrueret kabel..
På trods af dette kan jeg som nævnt levere en blindtest hvor jeg selv deltog som klart viser der er afgørende lydforskelle på kabler og mange andre hi-fi entusiaster kan bekræfte det.
det er gåden/problemet som skiller hi-fi entusiaster i to og her trænger vi til
videnskab , det er ikke det Amir og Audioholics foretager sig , de gør og siger ikke andet end hvad folk der har arbejdet seriøst med dette har gjort og sagt i årevis..
Du spørger hvorfor disse parameterer er afgørende ved Høj frekvens , det er de fordi der sker noget helt specielt ved høje frekvenser og derfor skal kablet betragtes som en
transmissionslinje, det som sker i praksis er faktisk det samme som vi oplever ved lyd i et rum, der kommer refleksioner som ødelægger signalet hvis der ikke tages de nødvendige forholdsregler , jeg har simuleret det et sted på hif4all hvis ikke Gige har slettet det,
En tommelfinger regel for hvornår et kabel skal betragtes som en transmissionslinje hænger sammen med den højeste frekvens som ønskes overført sammenholdt med kabel længden..
Regelen siger kablet skal behandles som en transmissionslinje, når længden er længere end en 1/10 af bølgelængden af det signal der ønskes overført. ellers kan der opstår refleksioner som ødelægger signalet. og i værste fald overføres intet Signal.
Man løser dette problem via impedanstilpasning. i praksis ved at afslutter kablet med samme impedans som kablets karakteristiske impedans Z= sqrt(L/C) det virker på samme måde som hvis væggene i et lytterum rives ned alle refleksioner forsvinder. kablet føler at det er uendeligt langt.
Jamen er det så ikke fornuftigt at gøre det samme ved audio, jo i princippet , men det har slet ikke den samme betydning ved audio , og rent praktisk er det vanskeligt fordi audio har valgt standarten lav udgangsimpedans og høj indgangsimpedans, ser man på højtalere vil et kabel med 8 ohms impedans have meget høj kapacitet som ingen forstærkere vil bryder sig om , Men den vigtigste grund er at det ikke kan lade sig hvilket ses af nedenstående figur hvor det ses at den karakteristiske impedans kun er konstant ved høje frekvenser.
Er manglerne impedans tilpasning så et stort problem ved audio-frekvenser og relativ korte kabel træk , nej. Men jeg kan sige at MIT kabler har arbejdet med dette og bruger RLC led parallelt spredt ud over hele frekvensområdet for at bringe kablets impedans ned så det matche højtaler-impedansen, sikkert er det at MIT kablet lyder anderledes end andre kabler, personligt synes jeg de virker enormt farvede på en negativ måde , det er ikke min vej. Man kan se lidt om det
her
Lyds hastighed er 343m/sek , signaler i en elektrisk leder bevæger sig tæt på lysets hastighed som er ca 3^8m/sek.
Regner man bølgelængden ud for 100Hz ved overførsel i et kabel bliver den bølgelængde=C/f
hvor C er lysets hastighed f er frekvensen 3^8/100 =3000000 m eller 3000km. da kablet ikke overføre med lyset hastighed men typisk med 2/3 del bliver det 2Km.
Man kan roligt og uden søvnløse nætter betragte 1m. ledning som et punkt i forhold til de 2000km , man behøver ikke betragte kablet som
en såkaldt transmissionslinje , 20KHz har en bølgelængde på 15km. igen gange 0.66 lig 10Km her bør man også kunne sove roligt.
https://da.wikipedia.org/wiki/Transmissionslinje
Lyd i et rum bliver det anden snak ved 100Hz er bølgelængde=343/100 = 3.4m det er ikke et punkt i forhold til vores rum og det kan
skabe problemer. det samme sker ved overførsel af høje frekvenser gennem kabler.
Et 3MHz signal som vist nok svare til det Spdif ,der vil bølgelænden blive 100 m og 1 eller 2m er ikke længere at betragte som et punkt og impedans tilpasning er nødvendig for optimal performes,