Fra en svunden tid.

Tråde Se tråd i gallerivisning

• membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke der ligger ret meget i materialerne, men det har du nok fået øje på allerede.
    Hvis f.eks. man kigger på de pulstrafoer, som er på billedet, så ligner den fra Pulse fysisk meget den fra Newava.
    De har næsten også samme data på nær kapaciteten, som er større på Newava end på Pulse.
    Og resultatet er, at de lyder forskelligt på trods af, at de er lavet af samme materialer.
    SC transformeren er sådan set også lavet af det samme, den er bare ikke indstøbt, der har man i stedet valgt, at optimere de elektriske parametre, hvilket nemt lader sig måle. Dens kapacitet er kun 1/30 af Newava´s.
    Den størrelse fremskridt, kan man IMO slet ikke opnå med kabler, stik m.m., men desværre er mange af disse ting alligevel blevet gjort til kardinalpunkter, hvilket IMO er en vild overdrivelse.
    Måske har du ret ,derfor skriver jeg også det kan være vanskeligt at bestemme hvad der er hvad , måler du forskelle kan det naturligvis give lydforskelle , har ikke stor erfaring med puls trafo, da jeg undgår dem på grund af dårlige lytte.-erfaringer.

Men jeg har adskillige gange misjusteret impedansen og dermed kurveformen, lyden ændrede sig ikke meget, hvis noget overhovedet , forskelige kabler gav større lydforskelle ,

En realitet er at du har udvalgt kabler som opfylder 75 = sqrt(L/C) hvilket betyder de virker ens elektrisk, jeg er enig , der er lydforskelle, selv om der teoretisk ikke burde være det. Det interessante er at der overføres et digitalt signal.
    Og derfor et eksempel på hvordan jeg oplever at arbejde med hi-fi, man føler sig som en kok der smider en masse i gryden (AC Parallel kredsen over 230VAC) og for en lyd, som kan laves om ved at putte noget andet i "gryden" , ændre parallel kredsen .

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Pulstrafoer er i realiteten ret svære at undgå.
    De fleste CD drev har dem i udgangen, hvilket skyldes, at de fleste CD drev internt har 5V forsyninger, og den signalstyrke er for høj i forhold til S/P/DIF standarden.
    Derfor sidder der pulstransformere til både at impedans-tilpasse og spændings-tilpasse, så de følger almindelige standarder.
    Hvis man gerne vil uden om pulstransformere, så kan man erstatte dem med en simpel spændingsdeler, men så skal man være rimelig sikker på, at signalkilden er støjfri, og at stelplanet er fri for de værste uønskede bidrag.
    Til computeraudio kan den slags ikke anbefales, der er isolation en del af spillet, og det er der en del videnskab i.
    Lige nu er der gået heftig sport i netop isolation imellem computerbaserede signalkilder og DACs. Flere producenter har kastet sig ud i, at anvende optokoblere og/eller avancerede aktive isolationskredse.

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Det videoen viser er lydkortets evne til, at låse på S/P/DIF signalet.
    De fleste S/P/DIF receivere (RX) kommer fra Crystal Semi, som i dag hedder Cirrus Logic. CS8416 er den der oftest anvendes, og den er meget effektiv til at låse på selv dårlige S/P/DIF signaler.
    Timing kredsløbene i en RX består bl.a. af en PLL, som er et analogt kredsløb, og bl.a. derfor klarer den selv dårlige signaler.
    Noget helt andet er så, hvad der kommer ud af receiverens I2S udgang, når man laver den slags forbindelser.
    Det kan man måle direkte i det konverterede analoge signal bagefter. Det man har valgt at fokusere på i målingerne, er jitter og fasestøj.
    De er i dag de indikatorer, som man vurderer kvaliteten af digitale signaler på.
    Det er ikke dermed sagt, at de er de vigtigste, for det er ikke alt for sikkert, at man er færdig med at beskrive de fænomener, som kan degradere integriteten af digitale signaler, men som det er nu, så måler man jitter i ps/pp eller ps/rms, og der skal ikke meget til, før det tydeligt sætter sig i analogt output.
    Blot en TOSlink forbindelse i stedet for RCA tilfører store mængder jitter, og det har RX heller ikke problemer med at låse på.
    Degraderingen af S/P/DIF signalet skal betragtes som en langsom proces, hvor man stille og roligt spolerer signalets integritet i takt med, at man begår dumhederne.

D

Deleted1258

Guest
    Ja den video fortæller stort set lige så lidt om lydforskelle som resten af skriverierne i tråden :)

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Ja den video fortæller stort set lige så lidt om lydforskelle som resten af skriverierne i tråden :)
    Underlig måde at nedgøre andres skriv , det var dig der lagde videoen op som viser at spdif signalet skal være meget dårligt plus at impedans tilpasning skal være meget ved siden af for at modtageren ikke kan låse på signalet..
    Det passer fint med egne erfaringer som også er at impedanstilpasning ikke påvirker lydsignatur fra et spdif kabel., det viser også at lydsignatur kan overføres via trafo og kondensatorer.
    To ting kendetegner lydsignatur det kræver meget lidt eller ingen påvirkning af signalet hvilket illustreres bedst ved lydforskellen mellem kobber og sølv men der er masser af lignede eksempler som diy og fabrikanter kender til og bruger aktivt, jeg har nævnt en del af dem.

At stoppe lydsignatur overførsel ser ud til at kræve en fysisk adskillelse, det kan bevises ved at prøve at optage lydsignatur fra n komponent/kabels i en separat måleopstilling, og levere resultatet som en spændingsrække på en fil, eller man kan gøre som Ethan Winer gør i sin nultest, hvor han beviser at der ingen forskel er på overføringsfunktionen på meget dyrt kabel og et billigt, kort sagt der er ikke forskel på signalerne der overføres.

Hvilket resultere i at lyttere ikke høre forskel på eventuelt optagede filer og Ethan Winer for ikke noget udslag i sin nultest, klart afspiller man to ens eller meget ens filer på sit anlæg så hører man ingen lydforskel og slet ikke det jeg beskriver som lydsignatur. For at høre forskel skal der naturligvis være forskel på filerne/på signalerne, holder dette betyder det at vi ikke bør høre studiets kabler medmindre de laver målbart om på signalet.

Desværre bruges dette resultat fejlagtigt af dem som udfører disse test til at konkludere og bevise at lydsignatur ikke eksisterer og at der ikke er lydorskel på kabler og komponenter generelt.
    Hvilket er modstrid med millioners af hi-fi entusiasters erfaringer og i modstrid med de blind test jeg har deltaget i , plus at var det tilfældet er jeg sikker på der ikke ville være alle de forskelige løsninger på hi-fi som der er,.
    De løsninger er et udtryk for påvirkning af overføringsfunktionen som er målbare typisk som præcision og lydsignatur fra komponenter og materialer som typisk ikke er direkte målbare og udtrykker sig som klang. det samlede resultat er naturligvis en kombination af de to elementer præcision og klang.

Ps For en del år siden støtte jeg på et tyske blad som optog forskelle på kabler og der var faktisk målbare forskelle , og resultatet var for singelendede kabler ca. -70db og for balancerede kabler ca.-80db , husker lyd forskellene som små og ubetydelige set i forhold til de lydforskelle der kunne opleves ved at skifte kablet direkte i anlægget, jeg ville ikke kunne klare en blindtest ,
    Desværre har jeg ikke kunnet finde hverken filer eller testen igen. måske andre husker den?

Senest redigeret:
    D

Deleted1258

Guest
    Samme skriveri endnu engang og endnu engang uden et eneste bevis.
    Og lydforskelle forsvinder ud i den blå luft når de bliver optaget. Du er meget seriøs må man sige
    Nej lydforskellene forsvinder fordi der ikke er lydforskelle af betydning og fordi den enkelte ikke er påvirket af at vide hvad der er foretaget.
    En lille ændring på en EQ forsvinder ikke når den bliver optaget, kan du forklare det ?
    Jeg kan godt ! En EQ ændrer frekvenskurven som giver en anden lyd ud af højttalerne, dvs det elektriske signal er ændret.
    Et andet signalkabel, eller 2 for den sags skyld ændrer ikke en tøddel på frekvensgangen og derfor høres det ikke med mindre man ved kablerne er skiftet og ændringen sker i hovedet.
    Helt almindelig psykisk påvirkning som er så almindligt som at gå på toilettet.
    At flytte en kaffekande 20 cm på bordet, ændrer frekvenskurven målt i rummet mere end noget kabel kan gøre og hvem hører eller lægger mærke til (på lyden) at kaffekanden er rykket ?

http://kbh-hifi.dk/wordpress/wp-content/uploads/2015/02/140208-Klubmøde-Kabler.pdf

https://www.audio-forums.com/articles/interconnect-cable-blind-listening-test.15/

Det ville være glædeligt for de fleste hvis i kunne underbygge jeres mange påstande, i stedet for at trampe rundt i den samme suppe.
    Det bliver på ingen måde mere rigtig af at blive fortalt 59 gange.

Senest redigeret af en moderator:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    eg havde en tape loop, hvor jeg kunne indsætte et hvilket som helst RCA kabel i signalvejen, og så kunne jeg skifte imellem "inkl testkabel" og "ekskl testkabel".
    Det gav lynhurtige sammenligninger, og på trods af hvad nogen måtte mene, så er det en aldeles skudsikker måde, at vurdere transparens på kabler.
    Man kan på den måde finde ud af, om en ekstra længde inkl. stik og ekstra relæ gør noget eller ej.
    Nej det er ikke en skudsikker måde at teste transparens på, det er en måde at vurdere hvor meget test emnet ligner det som i forvejen sider i kæden,, du nævner selv kobber sølv forskellen, som også er til stede i samme kabel-konstruktion.
    Niels Larsen NLE lavede dette forsøg og fik et chok fordi det absolut ikke passer ind i elektronikteorien at der skulle være lydforskel på kobber og sølv og slet ikke så stor , har også selv lavet forsøget og kan bekræfte at selv med netkabler er der overaskende stor lydforskel, det er virkelig en gåde.
    .
    Sætter du sølvkablet ind i en kæde hvor der intet sølv er i forvejen vil man opleve en relativ stor lydforskel, sætter man kobber ind i samme kæde vil man opleve en mindre lydforskel, er kobber så mere transparent end sølv??? , er situationen den omvendte , meget sølv i kæden hvorved sølvkablet vil give en mindre lydændring end kobber og dermed er sølv pludselig blevet mere transparent??.

Det ser ud til at alt hvad vi bruger af komponenter og materialer har en lydsignatur.
    Lydsignatur kan opnås på to måder ved at påvirke signalet målbart , her kan man tale om at opnår højre transparens hvis støj og THD nedsættes og frekvensgang påvirkes mindre,

Men et kabel tilføjer ikke støj eller THD og frekvensgang og fase påvirkes heller ikke i det hørbare område, det er i princippet en perfekt komponent som kun tilføre en smule ohmsk modstand til kæden hvis kablet er fornuftigt konstrueret Det samme kan sige med lidt modifikationer om gode modstande og kondensatorer.

Alligevel er vi enige om at kabler har en lydsignatur, men det kan ikke have noget med transparens at gøre da kablet ikke påvirker signalet, men det kan opleves som mere eller mindre transparens, eller at lydsignaturen passer mere eller mindre godt til gengivelse af referencen, eller som jeg har nævnt give bedre harmoni i anlægget ved at det nye objekt ikke påvirker den oprindelige klang ved at være lavet af det samme som i forvejen sider i kæden, mere af det samme giver samme lyd , men det mener jeg som sagt ikke noget med transparens at gøre.

Hi-fi er for mig at sikre transparens i konstruktionen med mindst mulig målbar fejl plus valg af komponenter og materialer som vælges ud fra bedst mulig subjektiv transparens, transparens er her defineret som bedst mulig overensstemmelse med klangen af akustiske live instrumenter.

Mener også der er en række materialer og komponenter som opfylder det subjektive transparens krav bedre end andre..
    Hvilket har som konsekvens at samme konstruktion uanset hvad det er kan bringes til at lyde vidt forskeligt, uden det kan måles med sikkerhed som andet end end meget små forskelle som ingen mening giver og som mennesker ikke burde kunne høre ,men måske kan vi alligevel ,som vi også kan smage en lille smule salt i maden, som jeg vil tro uden at vide det er vanskeligt at måle.

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Samme skriveri endnu engang og endnu engang uden et eneste bevis.
    Og lydforskelle forsvinder ud i den blå luft når de bliver optaget. Du er meget seriøs må man sige
    Nej lydforskellene forsvinder fordi der ikke er lydforskelle af betydning og fordi den enkelte ikke er påvirket af at vide hvad der er foretaget.
    En lille ændring på en EQ forsvinder ikke når den bliver optaget, kan du forklare det ?
    Jeg kan godt ! En EQ ændrer frekvenskurven som giver en anden lyd ud af højttalerne, dvs det elektriske signal er ændret.
    Et andet signalkabel, eller 2 for den sags skyld ændrer ikke en tøddel på frekvensgangen og derfor høres det ikke med mindre man ved kablerne er skiftet og ændringen sker i hovedet.
    Helt almindelig psykisk påvirkning som er så almindligt som at gå på toilettet.
    At flytte en kaffekande 20 cm på bordet, ændrer frekvenskurven målt i rummet mere end noget kabel kan gøre og hvem hører eller lægger mærke til (på lyden) at kaffekanden er rykket ?

http://kbh-hifi.dk/wordpress/wp-content/uploads/2015/02/140208-Klubmøde-Kabler.pdf

https://www.audio-forums.com/articles/interconnect-cable-blind-listening-test.15/

Det ville være glædeligt for de fleste hvis i kunne underbygge jeres mange påstande, i stedet for at trampe rundt i den samme suppe.
    Det bliver på ingen måde mere rigtig af at blive fortalt 59 gange.
    Du har helt ret skal der være hørbar forskel på to kildefiler skal signalet være påvirket forskeligt, det er problemet i en nøddeskal, for det gør kabler ikke i en separat måleopstilling, måler jeg ting og sager bruge jeg også kun rimmelig fornuftige ledninger med god forbindelse, intet eksotisk er nødvendigt, kan også fortælle at nogle fra Duelund kredsen har lavet live optagelser hvor de opdagede at kabler slet ikke havde den lydmæssige betydning som ved hi-fi, fordi slutproduktet var samples udtrykt i spænding som var lagt på en fil i form af digitale tal. Men mikrofonen har betydning de påvirker signalet forskeligt efter princip , mærke ,og opstilling , også Mic forstærkere og andet udstyr som ændre signalet vil have lydforskelle som havne i kildefilen som alt post processing også vil gøre.

Beviset for at kabler ikke ændre signalet i det hørbare område ligger i kabelteorien og i Ethan Winers nulltest, der er også en app til pc som laver det samme som Ethan Winer , sammenligner to filer og afspiller differensen også her kan differenssignalet forstærkes kraftigt , kan ikke huske hvad programmet hedder, men husker der var forskel med og uden den grønne pen til CD forstærkere og på dårlige kondensatorer, mener ikke kabler gav udslag, , så har jeg mine egne målinger som siger -70 db (det er sikkert muligt at høre dette) men har ohmsk modstand og fase været korrigeret i de filer fra det tyske blad ,kunne være interessant hvis nogen lå inde med filerne og teksten. eller måske har jeg sammenlignet forkert.

Det er rigtigt jeg har kun de blindtest jeg har medvirket i som bevis for kabel lydforskelle, plus de millioner af andre fabrikanter og Diy udøver som har oplevet det samme som jeg, der mangler et teoretisk bevis, men jeg er sikker på at lydforskellene kan måles på det som kommer ind i vores øre , jeg har ikke udstyret til at lave det forsøg seriøst ,jeg har heller ingen interesse i det, jeg er så sikker på der er lydforskelle så jeg har lige så meget modvilje mod at investerer tid og penge i det forsøg som de ikke kabeltroende har i at prøve og investerer i udstyr og stumper som virkelig kunne vise/gøre en lydforskel.
    Men nu er inspirationen givet videre hvis nogen skulle have lyst.

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Det at en S/P/DIF receiver låser på et input signal betyder ikke, at så er alt i fineste orden.
    Receiveren har ikke nogen FIFO buffer, men i stedet en analog PLL.
    Og det betyder at signalet stille og roligt mister integritet efterhånden som man mismatcher sine forbindelser.
    Man kan prøve at sammenligne sine elektriske forbindelser med TOSlink, sidstnævnte har masser af jitter, selvom man endda anvender originale Toshiba TX og RX i bedste kvalitet. Det er indbygget i TOSlink, fordi båndbredden kun lige er til øllet. Anyways så virker det alligevel, også med 24/192 signaler.
    Der er dog tydelig forskel til en coax forbindelse, der er korrekt matchet og med bredbåndede pulstransformere.
    Og det måles aldeles uden besvær.

Mht. at teste transparens på kabler, så står jeg nu altså fast på, at den bedste metode er, at indsætte kablet under test (KUT) :D i signalvejen, for så at konstatere, om der skete et eller andet.
    Men alt det gælder jo kun signalkabler, og hånden på hjertet, så er det løb for længst kørt for mig.
    Hvis man vælger noget rimelig fornuftigt, så er man fint kørende, og så kan man i stedet koncentrere sig om det, som befinder sig ude i enderne af signalkablerne, nemlig elektronikken, hvor der er langt mere performance at hente, og hvor logik og videnskab går helt i takt med audio oplevelsen.
    Kablers "Lydsignatur" kan i virkeligheden også være noget helt andet. Elektronik kan nemt påvirkes af forskellige belastninger, og kablet er jo en af de ting der indgår i den samlede belastning. Det har jeg f.eks. oplevet med Nordost. De bruger bevidst deres kabler til, at påvirke forstærkere, således at forskellen er nem at høre.
    Problemet er bare, at de sætter elektronikken i en skidt situation, med f.eks. høje induktionsværdier i deres flade højtalerkabler.
    Der er simpelthen en grund til, at der ikke findes andre, der laver flade højtalerkabler, hvor der er langt imellem + og - lederne.

For højtalerkabler er der mere på spil, fordi DC modstanden spiller en større rolle.
    Jeg prøvede engang med Van den Hul SCS 6, som er et 13 mm2 enkeltlederkabel, hvor jeg så trak 4 stk. til hver HT.
    Hvis ikke man kan høre forskel på mere almindelige HT kabler og så sådan et kanonløb, så skal man sætte nye batterier i høreapparatet.
    Jeg tror ikke det nødvendigvis, at det vil blive det foretrukne HT kabel for alle, men der er et vist drøn i den konstellation :)
    Problemet er blot det, at det er meget svært, at finde stik, der kan håndtere den slags kabler, og så er det også meget svært, at få det snoet ordentligt sammen, så man kan få styr på induktionen.
    Hvis jeg en dag skulle være ved at kede mig til døde, og samtidig være fuld nok til, at smide om mig med penge til tåbelige ting, og samtidig være undsluppet at ryge i en moderigtig spændetrøje, så tror jeg, at det her højtalerkabel kunne være noget jeg af vanvare fik bestilt: https://shop.sommercable.com/en/Cab...00-geschirmt-SC-Quadra-Blue-485-0052-440.html
    Det har opskummet PE isolering, det er skærmet, og så er det 4X4mm2, og der er nogenlunde kontrol over de magnetiske forhold.
    Det kunne måske være sjovt, hvis man har en amp med en fornuftig dæmpningsfaktor.

Anyways så mener jeg, at hvis man vil måle noget som helst på kabler, så skal man måle på en eller flere referenceforstærker(e) + KUT, og sammenligne det med samme måling på et standard kabel, som kunne være et Belden eller Mogami f.eks.
    På den måde kunne man måske afdække, hvor alvorlig en skadevirkning et givent kabel har på en eller flere forskellige forstærkere.

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    @sni Du taler hele tiden om degeneration af lyden som sker når teknisk målbar performes ikke er optimeret, vi er helt enige om at det skal optimeres, jeg taler om lydsignatur som ikke har noget med degeneration af lyden at gøre , fordi det typisk ikke er målbart andet end som lokale forskelle på komponenten , kobbers lyd er jo ikke nødvendigvis dårligere end sølv, den er bare anderledes, har en anden lydsignatur, lydsignatur er også tydeligere når tekniks målbar performes er fuldt optimeret, man kan så med fordel bruge fænomenet til at tilnærme sig lyden af akustiske live instrumenter , man for ikke meget ud at sætte en komponent med god lydsignatur i en ghettoblaster. Det drukner i dårlig teknisk performes og farvet lyd.

Ethan Winers nulltest viser at signalet overføres perfekt i en situation som minder om et linjekabels så høre folk forskel på skodkablet og det fine til $700 må det være noget andet lydsignatur/marteriale-lyd beskriver jeg det som. Nogen mener det er placebo og indbildning, det er jeg 100% sikker på det ikke er,

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    @Anti-Snakeoil
    Åbenbart læser du ikke, hvad der bliver skrevet.
    Mit første indlæg i denne tråd beskriver hvordan, at jeg fandt ud af, at jeg ikke gad bruge mere tid på kabler.
    Hvis man gerne vil debattere, så er en af de allervigtigste regler, at man faktisk læser det andre skriver, ellers ender en tråd ofte med, at blive rimelig uinteressant for andre.
    At der skulle være forskel på kabler, vil jeg ikke bestride, men jeg er ikke overbevist om, at det er altid er selve kablet der i sig selv udgør forskellen.
    Jeg tror godt, at man kan lave kabler der er så ringe, at de får elektronikken til at lyde stresset, og det gælder også strømkabler.
    Et af de flade Nordost højtalerkabler på en billig integreret forstærker, har været blandt de tricks, der har solgt alt for mange alt for dyre og elendige kabler.
    Mht. Van den Hul SCS6 så tror jeg, at årsagen til at jeg ikke kunne bruge det var, at det er stort set umuligt, at få det viklet ordentligt sammen, så induktionen kunne blive lav. Det er ud over DC modstanden den vigtigste parameter i HT kabler.
    Det Sommer kabel jeg linkede til monteret med SpeakOn stik, kunne måske være noget, som var lidt sjovere end det meste, når det nu er kabler tråden handler om.

@membranole
    Lydsignatur er helt klart en forringelse af den oprindelige lyd, al ændring af det oprindelige signal er forvrængning, selv EQ er objektivt set en forøgelse af forvrængningen, omend en eller anden har ønsket præcist dette.
    Og jeg tror simpelthen ikke på, at metaller har en lydsignatur, for jeg har aldrig set det undersøgt objektivt.
    Skulle man undersøge om sølv rent faktisk har en anden lyd end kobber, så skal der fremstilles ækvivalente kabler, hvis det er kabelforbindelserne, man vil undersøge, Dvs. at man skal fremstille kabler med helt ens elektriske - og fysiske data. Hvilket igen vil sige, at man skal neutralisere alle de indbyggede kendte forskelle. Og så tror jeg ikke længere på, at der er forskel lydmæssigt.
    De sølvkabler som jeg har hørt, har altid lydt anderledes end mine kobberkabler, men de har også altid været meget tyndere, så det giver jo ret beset sig selv.
    Idéen med at forsøge at manipulere lyd med materialer, strider IMO imod enhver logik, hvis målet er transparens.
    Det er jo i virkeligheden en form for "damage control", som i høj grad vil være systembetinget, og derfor ikke rigtig giver mening i andre sammenhænge.

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    @membranole
    Lydsignatur er helt klart en forringelse af den oprindelige lyd, al ændring af det oprindelige signal er forvrængning, selv EQ er objektivt set en forøgelse af forvrængningen, omend en eller anden har ønsket præcist dette.
    Og jeg tror simpelthen ikke på, at metaller har en lydsignatur, for jeg har aldrig set det undersøgt objektivt.
    Skulle man undersøge om sølv rent faktisk har en anden lyd end kobber, så skal der fremstilles ækvivalente kabler, hvis det er kabelforbindelserne, man vil undersøge, Dvs. at man skal fremstille kabler med helt ens elektriske - og fysiske data. Hvilket igen vil sige, at man skal neutralisere alle de indbyggede kendte forskelle. Og så tror jeg ikke længere på, at der er forskel lydmæssigt.
    De sølvkabler som jeg har hørt, har altid lydt anderledes end mine kobberkabler, men de har også altid været meget tyndere, så det giver jo ret beset sig selv.
    Idéen med at forsøge at manipulere lyd med materialer, strider IMO imod enhver logik, hvis målet er transparens.
    Det er jo i virkeligheden en form for "damage control", som i høj grad vil være systembetinget, og derfor ikke rigtig giver mening i andre sammenhænge.
    Ja ok jeg mener ikke lydsignatur er en forringelse , jeg mener det er et vilkår kun gældende for audio både for ledere/metaler og isolerings materialer plus blandings marteriale ,eksempelvis kobber pålagt sølv som Nordost bruger , det kan også være kobber pålagt guld stik bøsninger osv , eller ledere hvor man har blandet guld sølv og kobber.

Dette vilkår kan bruges sammen med konstruktion og dæmpning og overdimensionering til at lave komponenter/apparater med klang som tilnærmer sig målet med hi-fi efter min mening, lyden af akustiske live instrumenter, plus det også subjektivt kan frembringe højre opløsning og bedre og mere realistisk perspektiv Man kan sige det mener om marteriale valg i højtalere enheder eller kabinetter,, igen konstruktion klang materialer dæmpning overdimensionering.

Eksperimentet med kobber og sølv er lavet af mig selv med net og linje kabler.
    Niels Larsen NLE lavede forsøget da han lancerede sin kabelserie ,han fik et chok fordi det absolut ikke passer ind i elektronikteorien at der skulle være lydforskel på kobber og sølv og slet ikke så markant. men enden på det blev at han valgte sølv.

Hvordan forklarer man det i sit reklame materiale , det er første gang jeg har set NLE lave den slags info som er så meget ude at svømme, NLE's info plejede altid at være sobert, og ærligt , det er den også for kablernes data, men ved lydforskellen mellem kobber sølv og guld er han tydeligvis på glat is, eller måske er han ikke, hvem ved.

Vi er tydeligvis ikke enige om det her og heller ikke om hvad transparens er og bliver det sandsynligvis heller ikke , det er ok.
    Skal ikke lægge skjul på at jeg ser lydsignatur som det eneste uafklarede problem inden for audio og typisk også det alle diskussioner i den sidste ende centrerer sig om på den ene eller anden måde selv om debatterne ikke altid er klar over det , alt andet følger elektronikteorien , kan måles , simuleres og er i princippet ren rutine som at lave et præcist måleinstrument.

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Jeg synes det er helt fint med forskellige opfattelser, og jeg kan sagtens finde andre eksempler på, at netop metallernes forskelle udnyttes i f.eks. Pick-up spoler.
    Men kigger man på NLE´s højtalerkabler, så lider de af samme problem, som alle mulige andre højtalerkabler af rent sølv, de er alt for tynde.
    Derfor lyder de også anderledes, og i tilfældet NLE tilsidesætter han kablets elektriske egenskaber.
    Det samme gør Van den Hul med hans SCS serie, og derfor kunne jeg måske ikke få dem til at fungere i praksis.
    Høj induktion er og bliver den værst tænkelige situation for bredbåndede forstærkere. Rørforstærkere er typisk mindre følsomme over for problemet.
    Løst sammensnoede enkeltledere kan ikke udfase de magnetiske kræfter, der påvirker alle strømførende kabler. Lederne skal positioneres stabilt og tæt mod hinanden, for ikke at udløse forringet forstærker performance.
    Har man først opnået lav DC modstand, så er det induktionen næst efter, der er mest betydningsfuld.
    Tynde kabler giver glat lyd, og forhindrer stram kontrol over membranerne.
    Det kan være en fordel, hvis udgangsforstærkeren ikke bryder sig om back emf.

For signalkabler mangler jeg at se noget der ligner f.eks. Canare LV-77S i rent sølv. Det har en multicore inderleder på 22AWG (0,326MM2), der er meget tykkere end de beskedne 35AWG (0,016mm2), som NLE bruger i deres signalkabler, og så er der lige 2 stk. fuldfede flettede skærme i LV-77S.
    Det giver en forskel på 1:20 i inderleder areal, på returleder arealet er forskellen langt større. På sådan en baggrund , forstår jeg ikke, hvordan man kan konkludere, at der er lydmæssig forskel, som udgør en eller anden fast del af materialerne. Det er jo åbenlyst, at mængderne er så forskellige, at enhver sammenligning er umulig. I stedet er der tale om et manipulativt produkt, som rider på sin langt højere DC modstand og lave kapacitet, til hvem der måtte finde behag i sådanne produkter.
    Det ville faktisk undre mig mere, hvis ikke der var hørbar forskel på NLE og f.eks. Canare LV-77S.

Det jeg mangler at se, er 2 ækvivalente produkter med et fornuftigt tværsnit fremfor så anæmiske værdier, som der er tale om i NLE.
    For HT kabler bør tværsnittet være i omegnen af 4mm2 eller mere. Et kobberkabel skal så blot være 4,21mm2, for at være ækvivalent til 4mm2 sølv.
    Alle andre forhold uændrede. Men som jeg allerede har nævnt, så har det altid været et problem med sølv, at der var alt for lidt af det.
    Den eneste gang jeg har hørt noget sølv, der var mere end tilstrækkeligt, var noget Bertram havde lavet, men igen var det løse ledere lagt parallelt i nogle hårde teflonrør, og for at det ikke skal være løgn, så var tværsnittet muligvis noget overdimensioneret på det signalkabel.

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg skrev har både Niels Larsen (fortalt ved demo) og jeg selv sammenlignet sølv og kobber i ækvivalente/ens kabel-konstruktioner, NLE interconnect er ikke sølv men rent guld , det er nok årsagen til det lille kvadrat ,guld giver en helt tredje klang , en meget afslappet blød afrundet klang det hele køre i olie som en beskrev det, jeg synes det var lidt for afslappet, men kan i øvrigt opnår lidt af den samme effekt ved at belægge kobber med guld , eller som nogle vist gør blander lidt guld i lederen. ,det er virkelig besynderligt dette her hvis det hele ikke er indbildning.

Kan ikke finde noget om NLE 51 højtalerkabler mere, men det havde så vidt jeg husker rigeligt med kvadrat, i øvrigt er kvadratet betydning for klang overdrevet efter min mening, har lavet samme konstruktion (1.3m) med 1 og 4 mm^2 de havde eksakt samme klang , der var måske en smule mere øf i bassen på 4 mm^2 jeg blev faktisk skuffet da jeg havde ventet mere efter jeg endelig havde fået sparet op til 4 mm^2 sølv., men regne man på det er det forstårligt at der ingen betydelig forskel er.

Ps Kabler og komponenters lyd beskrives typisk ens af mange uafhængige kilder og i mange forskelige anlægs sammenhænge.
    Min erfaring er at signal eller højtaler kabel med samme konstruktion og samme materialer har den samme grundklang, så for at få bedst harmoni kan det nogen gange være en fordel at vælge samme fabrikant.

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Hvis man skal afsætte noget effekt i en højtaler, så er 1 mm2 for lidt, og det må heller ikke være med adskilte ledere.
    En moderne klasse D amp, kan afsætte ikke mindre end 30A ved fuldt spændingssving, hvis det skulle blive nødvendigt.
    Sådanne effekter kræver tværsnit.
    Også lave udgangsimpedanser kræver tværsnit, de bedste på prærien kan præstere Zout på få mOhm. Det spolerer man med tynde kabler.
    Spiller man derimod på udgangstrin med rør og måske endda trioder, så tror jeg du har ret, så kan det være tæt på lige meget.
    Røramps er et andet game.
    Mht guld er det jo netop det jeg tidligere skrev, tynde kabler giver glat lyd, der er lyd hele tiden, og så er det temmelig søvndyssende.
    Musik på valium, er vist det jeg plejer at kalde det.

Mht NLE højtalerkabler, så kan du se på billedet, at der ikke er meget gods i dem heller.
    Revnen i gulvet og gaflerne giver en idé om den ydre diameter, og indeni ligger der 2 stk. runde solid core ledere, som efterlader en del luft i teflonrøret.
    Jeg har set det IRL engang, og det er altså tyndt, og så er lederne enkeltvis så stive, at man ikke kan kontrollere induktion på betryggende vis.
    Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at det er lavet af sølv.
    Vælger man tynde HT kabler, så kan man ikke elektrisk dæmpe sine enheder effektivt, og så må man ty til andre midler så som stivere membranophæng, eller hvis det skal være avanceret progressivt stivere membranophæng og/eller mere dæmpemateriale i kabinetterne. Ingen af de tre sidstnævnte metoder er lineære, og vil afstedkomme tab og forvrængning.

Ud over alt det, så fortæller valget af guld som værende det bedste materiale til interconnects jo så også lidt om Niels Larsens egne præferencer.
    Han mener det er sådan det skal være, og det er han i sin absolut gode ret til, ligesom jeg og andre har retten til at melde pas.

NLE.PNG

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    84
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Højtaler kablerne er belagt med guld, ifølge denne side skulle kvadratet være 10 AWG omkring 5 mm^2,.
    4mm^2 fås med en solid core med en diameter på lidt under 2.3mm så kablerne behøver ikke være særligt tykke.

Igen taler du hele tiden om degenerering af lyden på grund af manglende elektrisk performes det kan måles og forklares det er kun en lille del af det jeg forstår ved lydsignatur, jeg er naturligvis klar over at du mener elektronikteorien og måling forklarer alt om audio og du kæmper bravt for at få dine oplevelse/lytte-erfaring til at passe ind i det mønster , det har jeg selv opgivet , men håber naturligvis at en forklaring pludselig dukker op , derfor diskutere jeg bl.a. her.
    Når man har to ens kabelkonstruktioner som lyder meget forskeligt og den eneste forskel er at den ene har kobber leder den anden sølv så er man som tekniker på røven vedrørende forklarings modeller. jeg er i hvert tilfælde ,så også ud til at Niels Larsen var..

Senest redigeret:

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Højtaler kablerne er belagt med guld, ifølge denne side skulle kvadratet være 10 AWG omkring 5 mm^2,.
    4mm^2 fås med en solid core med en diameter på lidt under 2.3mm så kablerne behøver ikke være særligt tykke.

Igen taler du hele tiden om degenerering af lyden på grund af manglende elektrisk performes det kan måles og forklares det er kun en lille del af det jeg forstår ved lydsignatur, jeg er naturligvis klar over at du mener elektronikteorien og måling forklarer alt om audio og du kæmper bravt for at få dine oplevelse/lytte-erfaring til at passe ind i det mønster , det har jeg selv opgivet , men håber naturligvis at en forklaring pludselig dukker op , derfor diskutere jeg bl.a. her.
    Når man har to ens kabelkonstruktioner som lyder meget forskeligt og den eneste forskel er at den ene har kobber leder den anden sølv så er man som tekniker på røven vedrørende forklarings modeller. jeg er i hvert tilfælde ,så også ud til at Niels Larsen var..
    Selvfølgelig taler jeg om degenerering af lyden i kabler. Det er det eneste de medfører.
    Man skal heller ikke sammenligne 2 ens kabelkonstruktioner, men 2 ækvivalente konstruktioner, og jeg kender ikke nogen, som har lavet noget i den retning.
    Det er dyrt og besværligt, men hvis der er nogen, som gider, vil jeg gerne høre nærmere.
    Samtidig skal det heller ikke være simple ledere, hvor man tilsidesætter al den viden, som videnskaben har bidraget med de seneste par hundrede år.
    Det er ikke den slags "bevis", som jeg søger.

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    26
    Placering
    Aarhus
    Tynde kabler giver lyd hele tiden - prøver du at være sjov som i gamle dage ?
    Har du en fornemmelse af hvor langt ude det er det du skriver ?
    Hvor mange tror du egentlig gider læse det vrøvl ?

NLE kablet er 3 mm2, sådan noget bør en entusiast som dig da vide. Det er lige før det kunne bruges til et sæt Dali Diva.
    Ja det må det kunne for det er kun 1 mm2 tyndere end udviklingskablet men til gengæld 1 meter kortere.

Men som altid sidder du på den helt rigtige taburet og lytter til noget af det mest korrekte hifi :sleep::sleep::sleep:
    Og ja så har i jo fået et AP apparat og personer uden sådan et ved faktisk ingenting.

Farvel og tobak, det bliver aldrig anderledes.
    Tynde ledere dæmper ikke membranbevægelser lige så effektivt som tykke, derfor får du mindre dæmpede membranbevægelser, som giver lyd "hele tiden", hvilket er en måde at udtrykke sig på, når der mangler dæmpning.
    Det kaldes af nogle "selvforstærkning", andre kalder det resonans. Det modsatte kaldes af nogle "Kontrol", andre kalder det "Dæmpning".
    Og skal det hele males op med skarpe farver, så er det ofte mere problematisk at slukke for et signal end at tænde for det, hvis man ønsker, at det skal være lineært.

NLE HT kablet har jeg kun kigget på, og discarded ved samme lejlighed.
    Jeg skal ikke bruge enkeltledere, som ikke kan bringes i et snævert sammensnoet mønster.
    Been there, done that.
    De 1mm2 jeg har nævnt, er rettet til Duelunds HT kabler, som jeg har fået fortalt er netop 1mm2.

Jeg er i derudover ret ligeglad med, hvor mange du tror, der gider læse alt det her vrøvl, som jeg i øvrigt har benævnt som mindre relevant helt fra begyndelsen af tråden, men som jeg oplever det, så har du et problem med, at læse det der faktisk bliver skrevet.
    Alle vil blive gladere, hvis du faktisk læste det der er skrevet i de tråde, som du føler er så betydningsfulde, at du ikke kan lade være med at kommentere på dem.
    Og gåden er så nu, hvordan det pludselig er blevet en "Dårlig" ting, at have en AP ved hånden?
    Kan du ikke lige meget kort og præcist forklare, hvordan det nu er blevet en belastning?

Hvad mon dog det næste bliver?

Tjuhej og trotyl

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom