Der er selvfølgelig flere måder at anskue tingene på, og det er såmænd helt fint med mig.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på, engang hvor jeg var på besøg hos en mednørd.
Han brugte også Van den Hul MC Silver, men ikke alle steder, og det snakkede vi så lidt om.
Svaret var, at "Så blev det lidt for meget af det gode".
Det fik mig til, at spekulere over, hvordan i alverden det skulle kunne lade sig gøre, at et transparent kabel kunne blive "For meget af det gode".
Det rimer slet ikke. I første omgang tænkte jeg lidt på, om der var noget med udstyret, som han ikke brød sig om, men senere fik det mig til, at undersøge tingene mere nøje.
Jeg havde en tape loop, hvor jeg kunne indsætte et hvilket som helst RCA kabel i signalvejen, og så kunne jeg skifte imellem "inkl testkabel" og "ekskl testkabel".
Det gav lynhurtige sammenligninger, og på trods af hvad nogen måtte mene, så er det en aldeles skudsikker måde, at vurdere transparens på kabler.
Man kan på den måde finde ud af, om en ekstra længde inkl. stik og ekstra relæ gør noget eller ej.
Resultatet af det eksperiment overraskede mig lidt, fordi det viste noget andet end det, som jeg ellers havde opfattet.
Min holdning var, at hvis jeg ikke brugte MC Silver, så faldt lydkvaliteten noget tilbage. Det var med andre ord nødvendigt, at bruge Silver, hvis man ville opnå transparens. I stedet viste det, at MC Silver rent faktisk gjorde noget ved indsættelse, dog var det ikke noget ondsindet, det var snarere en lettere forskønnende effekt. Samtidig blev det klart, i hvilket omfang kablet påvirkede lyden, og det kom jeg til at grine lidt af.
Det er altså ikke så vildt, som det jeg havde inde i hovedet, i hvert tilfælde ikke på de kabler jeg har afprøvet.
Og her skal der nok bemærkes, at alle kablerne, jeg testede, var af nogenlunde sammenlignelig konstruktion. Dvs. coax lige på nær VdH D501.
Men som det måske allerede står klart, så gider jeg ikke kabler, der manipulerer noget som helst. De skal bare være der, uden at gøre noget som helst andet end at forbinde. "Intet" kabel er referencen.
Jeg tror ikke på idéen med, at man kan udbalancere én ulinearitet med en anden og modsatrettet ulinearitet.
Mit synspunkt er, at man skal løse problemerne der hvor de er, og ikke der hvor lyset lige falder.
Begynder man at manipulere tingene i en bestemt retning, så får man nemt opbygget et korthus, som falder fra hinanden, hvis man skifter en enkelt komponent eller enhed. Så skal man begynde helt forfra.
En vis kompatibilitet med omverdenen kan trods alt vise sig gavnlig, når man sætter det lange lys på. Og så har jeg aldrig oplevet, at det var til nogen gavn, at tilsidesætte helt almindelig viden om elektriske forhold.
Nedenfor kan man på et beskidt gulvtæppe i mit lytterum se en stribe af de S/P/DIF kabler, som har været med i mine eksperimenter.
Øverst fra venstre er det Van den Hul "The Digicoupler" og VdH D300, begge i multicore forsølvet kobber. Digicoupler har 6 skærme

Dernæst er det Belden 1505F medFortinnet skærm, multicore inderleder i kobber)
Så Belden 89259 med kobberskærm og solid core kobberinderleder isoleringen er FEP over det hele.
Stikkene er fra Vampire, og er brugt til, at sammenligne op mod Canare´s crimpstik, som sidder på samme kabel yderst til højre i øverste række.
Nederst til venstre Belden 1694A, som er et stift solid core video kabel med PVC isolering. Det har folieskærm plus fletskærm i ALU og fortinnet kobber.
De 3 følgende kabler er Canare LV77S og LV61S. Det første er LV77S som har 2 kobberfletskærme og multicore inderleder. Isoleringen af inderleder er PE skum, yderkappen er PVC. Det til venstre er LV77S 1m, det til højre er LV77S 2m, i midten er det LV61S 1m.
Det jeg spiller på er LV77S 1m i hvid med Canare stik, som ikke er vist på billedet.
Canare stikkene crimpes på kablerne, og er tilnærmet 75 Ohm.
Vampire stikkene er vist nok både cryogen-behandlede, og lavet af mere ædle materialer, jeg husker det ikke helt præcist mere.
IMO er det bedste af Belden kablerne 89259, og jeg foretrækker det med Canare stikkene fremfor de hundedyre Vampire stik.
Begge Van den Hul kablerne er ganske udmærkede, jeg synes dog bedst om det enkeltskærmede D300 fordi, at hvis det absolut skal være Van den Hul, så er der IMO mest Van den Hul i D300. Det har mest af det, som nogle af os kender Van den Hul for.