Fotos af jeres Rør udstyr

Lassencad

Ny bruger
Oprettet
31/8/21
Reaction score
3
Placering
Danmark
Torget vurderinger
0
Så nu vil vi vel alle gerne se hvad der er af Rør udstyr derude. Gerne fotos hvor vi kan se dem åbnet så rør er synlige og gerne tændt. Prøv at fokuserer på selv rør udstyret så vi ikke ser hele anlæg ... Igen :)

Rør Effekt forstærkere
Rør For forstærkere
Rør Cd afspillere
Rør Riaa

Rør Dit og Dat

Møffe

Bruger
Oprettet
17/8/21
Reaction score
13
Placering
Udkanten af DK, Lolland
IMG_20211005_163316.jpg IMG_20211005_163929.jpg

Blev påbegyndt sammen med de nu desværre afdøde, og nu savnede Waal og Duelund.

Bygget som et forsøg på at undgå kunstige tilsætningsstoffer i form af plastic, magnetiske materialer m.v. Duelund stillede beredvilligt sine lindolietilsølede sølv og kobber kabler, samt sine modificerede phonobøsninger, hvor teflon isolator en var erstattet med en keramisk perle, tilrådighed.

Som en overraskelse for dem som kan iagttage små forskelle i lyd indtrykket ud fra materialevalget, hvor jeg sidder med tekniker hatten på, og nejhatten parat, bare må erkende at materialevalg ER hørbart.
Logiske forklaringer er stadig på vej. Forståelse af måleresultater, samt lytteindtryk. Ved lyd forskel må der være en teknisk registrerbar måling, hvis vil ved hvad der skal måles på....?

Hvordan måles : Højt til loftet, stort dybte perspektiv, troværdig akustisk m.m. ...?

Dette var en forsøgsmodel der tog sin begyndelse i 1997, og først er blevet nogenlunde færdig i 2004, Duelund nåede at grynte at " det var den bedste rør for-forstærker, han havde hørt". Denne havde ellers stor foragt for rør.
Hr. Mantrasound syntes at den var fremragende.
Som jeg husker det, er den omtalt lidt mere detaljeret på et andet forum for "nerds".....

Det gløder, men, som Murphy formulerer det: " behovet for en væsentlig konstruktions ændring, stiger i takt med opbygningen af prototypen"

--- hvis dette indlæg bedre høre til en anden tråd, lader jeg venligst "The Big Høvding" ændre på dette.

Så finder jeg nogle dejlige "gløde-billeder" her.

IMG_20211005_164850.jpg
Denne gang krims-krams reproducerer ganske troværdig lyd...
Tro det eller ej.

Senest redigeret:

membranole

Bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
1
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
Da jeg opdagede rør kan noget som transistorer ikke kan , det er en del år siden og foto her er taget fra en demo af en forforstærker , forstærkeren var kun en del af billedet og derfor i dårlig kvalitet, men godt det samme alt hvad jeg laver for ikke præmie for lækker udførsel og design det er ikke noget der interessere mig overhovedet og ikke noget jeg spilder tid på. Tripath forstærkeren i bagrunden stod jeg i øvrigt også for.

Forforstærkeren var baseret på røret 6H30 inspireret af BAT . røret kan forstærker op til ca 15 gange i høj kvalitet men det vigtigste er at det kan præstere en udgangsimpedans på omkring 600 ohm og kan derfor bruges uden buffer i form af af katodefølger eller lignede . således at et rør og en strømgenerator klare hele opgaven.

Som altid når jeg laver noget er strømforsygninen det dominerende og altid vildt overdimensioneret i forhold til hvad elektronik teorien tilskriver er nødvendigt , det er en af de ting som er svært målbart , men som efter min mening giver en overraskende stor effekt når der lyttes.

Det ses også hvordan alle komponenter er skrællet for dårlig plastik , baggrunden for det er at et hvert sted hvor der er en spændingsforskel er der også en aflednings kondensator som består af komponentens potentiale og det som er i mellem de to potentialer som kaldes dialektrikum , det kan eksempelvis være dårlig plastik på elektrolytter, som her ses fjernet og eventuelt kan erstattes af papir.

Disse uønskede kondensatorer som er alle alle vegne i vores kredsløb men ikke ses på diagrammet , som det ses har jeg forsøgt at reducere antallet af parasit komponenter ved at kabinettet er lavet af dårlig spånplade , men det kan give andre problemer som indstråling af støj , for at beskytte mod det anbefaler jeg at lave et Faradays bur , male spånpladen med et grafitlag som gives et potentiale. eller bruge et kobber chassis.

Alle disse parasit komponenter som ikke figurer på diagrammet er naturligvis meget små men min erfaring er at de alligevel påvirker lyden ,afgiver lydsignatur , og som Møffe siger så opleves det som materielle lyd. hvordan kan det hænge sammen.

ja en forklaring er at vi AC mæssigt skal se alt ligge parallelt over de 230V som når vi tilslutte en elpære og som bekendt bliver mange kondensatorer parallelt større i værdi og kan derfor selv om de umiddelbart virker små enkeltvis måske til sidst opnår en samlet værdi som kan påvirker i audioområdet.
Men det er lidt et mysterium dette med lydsignatur og svært til umuligt at måle ,men høres kan det.

I dag bruger jeg ikke rør men har kastet mig over en teknik der hedder transimpedans hvor man udnytter den store energi der er i dac og streamere til at levere stor strøm som så overføres til en højere impedans og gangske simpelt konverteres strømmen til en højre spænding (forstærkning) via ohms lov kan man sige således at der i princippet ingen halvleder/transistor eller rør forstærkning er indblandet i processen. Lige inden højtaleren har jeg en simpel klasse D buffer. Men jeg tænker stadigvæk over hvilke materialer komponenter og hvad de er pakket ind i helt ned til den enkelte skrue, det virker i alle sammenhænge.

tubeamp6h30.jpg

Senest redigeret:

Lassencad

Ny bruger
Oprettet
31/8/21
Reaction score
3
Placering
Danmark
Torget vurderinger
0
View attachment 251View attachment 252

Blev påbegyndt sammen med de nu desværre afdøde, og nu savnede Waal og Duelund.

Bygget som et forsøg på at undgå kunstige tilsætningsstoffer i form af plastic, magnetiske materialer m.v. Duelund stillede beredvilligt sine lindolietilsølede sølv og kobber kabler, samt sine modificerede phonobøsninger, hvor teflon isolator en var erstattet med en keramisk perle, tilrådighed.

Som en overraskelse for dem som kan iagttage små forskelle i lyd indtrykket ud fra materialevalget, hvor jeg sidder med tekniker hatten på, og nejhatten parat, bare må erkende at materialevalg ER hørbart.
Logiske forklaringer er stadig på vej. Forståelse af måleresultater, samt lytteindtryk. Ved lyd forskel må der være en teknisk registrerbar måling, hvis vil ved hvad der skal måles på....?

Hvordan måles : Højt til loftet, stort dybte perspektiv, troværdig akustisk m.m. ...?

Dette var en forsøgsmodel der tog sin begyndelse i 1997, og først er blevet nogenlunde færdig i 2004, Duelund nåede at grynte at " det var den bedste rør for-forstærker, han havde hørt". Denne havde ellers stor foragt for rør.
Hr. Mantrasound syntes at den var fremragende.
Som jeg husker det, er den omtalt lidt mere detaljeret på et andet forum for "nerds".....

Det gløder, men, som Murphy formulerer det: " behovet for en væsentlig konstruktions ændring, stiger i takt med opbygningen af prototypen"

--- hvis dette indlæg bedre høre til en anden tråd, lader jeg venligst "The Big Høvding" ændre på dette.

Så finder jeg nogle dejlige "gløde-billeder" her.

View attachment 253
Denne gang krims-krams reproducerer ganske troværdig lyd...
Tro det eller ej.
Så finder jeg nogle dejlige "gløde-billeder" her. ............. Ja tak

Lassencad

Ny bruger
Oprettet
31/8/21
Reaction score
3
Placering
Danmark
Torget vurderinger
0
Da jeg opdagede rør kan noget som transistorer ikke kan , det er en del år siden og foto her er taget fra en demo af en forforstærker , forstærkeren var kun en del af billedet og derfor i dårlig kvalitet, men godt det samme alt hvad jeg laver for ikke præmie for lækker udførsel og design det er ikke noget der interessere mig overhovedet og ikke noget jeg spilder tid på. Tripath forstærkeren i bagrunden stod jeg i øvrigt også for.

Forforstærkeren var baseret på røret 6H30 inspireret af BAT . røret kan forstærker op til ca 15 gange i høj kvalitet men det vigtigste er at det kan præstere en udgangsimpedans på omkring 600 ohm og kan derfor bruges uden buffer i form af af katodefølger eller lignede . således at et rør og en strømgenerator klare hele opgaven.

Som altid når jeg laver noget er strømforsygninen det dominerende og altid vildt overdimensioneret i forhold til hvad elektronik teorien tilskriver er nødvendigt , det er en af de ting som er svært målbart , men som efter min mening giver en overraskende stor effekt når der lyttes.

Det ses også hvordan alle komponenter er skrællet for dårlig plastik , baggrunden for det er at et hvert sted hvor der er en spændingsforskel er der også en aflednings kondensator som består af komponentens potentiale og det som er i mellem de to potentialer som kaldes dialektrikum , det kan eksempelvis være dårlig plastik på elektrolytter, som her ses fjernet og eventuelt kan erstattes af papir.

Disse uønskede kondensatorer som er alle alle vegne i vores kredsløb men ikke ses på diagrammet , som det ses har jeg forsøgt at reducere antallet af parasit komponenter ved at kabinettet er lavet af dårlig spånplade , men det kan give andre problemer som indstråling af støj , for at beskytte mod det anbefaler jeg at lave et Faradays bur , male spånpladen med et grafitlag som gives et potentiale. eller bruge et kobber chassis.

Alle disse parasit komponenter som ikke figurer på diagrammet er naturligvis meget små men min erfaring er at de alligevel påvirker lyden ,afgiver lydsignatur , og som Møffe siger så opleves det som materielle lyd. hvordan kan det hænge sammen.

ja en forklaring er at vi AC mæssigt skal se alt ligge parallelt over de 230V som når vi tilslutte en elpære og som bekendt bliver mange kondensatorer parallelt større i værdi og kan derfor selv om de umiddelbart virker små enkeltvis måske til sidst opnår en samlet værdi som kan påvirker i audioområdet.
Men det er lidt et mysterium dette med lydsignatur og svært til umuligt at måle ,men høres kan det.

I dag bruger jeg ikke rør men har kastet mig over en teknik der hedder transimpedans hvor man udnytter den store energi der er i dac og streamere til at levere stor strøm som så overføres til en højere impedans og gangske simpelt konverteres strømmen til en højre spænding (forstærkning) via ohms lov kan man sige således at der i princippet ingen halvleder/transistor eller rør forstærkning er indblandet i processen. Lige inden højtaleren har jeg en simpel klasse D buffer. Men jeg tænker stadigvæk over hvilke materialer komponenter og hvad de er pakket ind i helt ned til den enkelte skrue, det virker i alle sammenhænge.

View attachment 254
en teknik der hedder transimpedan : Kan du ikke lave en Tråd om dette :)

membranole

Bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
1
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
en teknik der hedder transimpedan : Kan du ikke lave en Tråd om dette :)
Det kunne jeg men det giver ikke mening fordi måden/princippet adskiller sig fra alles andres standart som er spændings overførsel , lav ud og høj indgangsimpedans til i princippet det stik modsatte. såkaldt strøm overføring , det jeg laver mener om Krell CAST

Senest redigeret:

Batmobil

The big chief
Administrator
Oprettet
17/5/21
Reaction score
25
Placering
Nordsjælland
Torget vurderinger
0
Udover Krell kan nævnes - Bakoon, Audio GD og et japansk brand som jeg har svedt ud. Det var stiftet af en 47Labs ansat og starter med S - anyone?

membranole

Bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
1
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
Udover Krell kan nævnes - Bakoon, Audio GD og et japansk brand som jeg har svedt ud. Det var stiftet af en 47Labs ansat og starter med S - anyone?
Jo men jeg var først ,jeg lavede det for mere end 20 år siden da kabel debatten også kørte, det var et forsøg på at eliminere kablers indflydelse, det virker også delvis , opløsningen er høj uanset kabel længde , da der ingen spænding er over kablet elimineres kabel-kapaciteten i princippet, det var ideen, men desværre er der stadigvæk lydsignatur på kabler , bl.a. på sølv og kobber. så hi-fi gåden er intakt..

Senest redigeret af en moderator:

Batmobil

The big chief
Administrator
Oprettet
17/5/21
Reaction score
25
Placering
Nordsjælland
Torget vurderinger
0
There's a pretty good book by Jerald Graeme (ex-Burr-Brown) on the topic of the transconductance amplifier: Photodiode Amplifiers—Op Amp Solutions. Jerry and I have definitely come to the same basic conclusion. When you want to optimize a transimpedance amplifier, everything interacts. Therefore, every time you compute the response and the noise, and change any factor, the computations may change considerably. There's no simple or obvious way to compute or optimize the performance. The performance, in terms of response or bandwidth, in terms of peaking or overshoot, and in terms of noise or SNR, is an extremely complicated, nonlinear, and highly interacting function of:

• the feedback resistor
  • the source capacitance
  • the feedback capacitance
  • the desired bandwidth
  • the desired gain factor (which does predict the full-scale output voltage)
  • the voltage noise of the op amp
  • the current noise of the op amp
  • the input capacitances of the op amp
  • and the gain-bandwidth product of the op amp.
Jerry and I certainly agree on that. Jerry's book is well written, and for just $55, it's pretty much a bargain. I recommend it: ISBN = 0-07-024237-X.

Udkom i 1996……………..

membranole

Bruger
Oprettet
15/7/21
Reaction score
1
Placering
sjælland
Torget vurderinger
0
Jo der findes masser af god litteratur om emnet , det er ikke noget nyt i dette og det er ikke noget jeg har opfundet , jeg var bare en af de første der brugte det i forbindelse med hi-fi , princippet med en strømsløjfe 4-20mA (bl.a. i forbindelse med Rs232) stammer helt tilbage fra 1960'erne og de første computere hvor man opdagede strøm-sløjfer var en god ide i forbindelse med lange afstande i forhold til spændings overførsel.

jeg selv fik ideen da jeg arbejdede i et firma der lavede gartneriudstyr til drivhuse , her brugte man strøm-sløjfer fordi spændings overførsel simpelthen ikke virkede på de store afstande der er i et stort gartneri når der skulle åbnes og lukkes for magnetventiler som leverede vand til planterne , eller åbnede vinduer osv.
Men nok om det videre med tråden.

Senest redigeret:
Top Bottom