Dyb Bas 120dB 20Hz Man er vel nygerrig

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    På en del forskellige fora har jeg flere steder stødt på musik nydere der nævner at deres Bas/Subs kan gengive helt ned til 20Hz eller lavere. Og det er endda ved 120dB eller højere. Dette er både Danske fora og udenlandske

Jeg tvivler ikke på disse oplevelser synes det er imponerede at det lader sig gøre. Jeg mener der skal noget helt ekstremt udstyr til. :)

Hvad har i af udstyr jer der kan dette?
    Hvordan måler i det. Har i prof dB måler
    Hvilket enheder er det. De må jo have en usædvanlig slaglængde
    Hvilket Forstærkerne er det de må have usædvanlige næsten uudtømmelige reserver af strøm for at kunne styre enheder

Smid gerne fotos op af udstyret. Og lad os nu holde en god tone .jpg .jpg decibel_scale 1.jpg

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    158
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    En umik 1 kan måle 20Hz men om den klare 120 db? , den kan klare 133db ved 1 KHz ,men er sikker på at man kan få noget støjmåling der kan, som du siger er det største problem nok at få svingspolen til at blive i gabet, max lydtryk kan beregnes her hver gang frekvensen halveres øges membranvandringen fire gange for samme lydtryk, antal nødvendige watt kan blive et problem, det kan beregnes her derefter blive naboen et problem , jeg kan ikke selv gengive det ,laangt fra , men det skulle ikke undre mig hvis nogen kan.

Det hjælper med mange enheder , øge membranarealet , bruge basreflex, horn bliver stort.

Senest redigeret:

Kaj.

Bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    57
    Placering
    Nordjylland
    Hvor ofte har man brug for 120dB ved 20Hz eller derunder - med mindre man ser “Slaget om Midway”, “Pearl Harbor” eller lignende film? Jo, det skulle da måske være et behov for at imponere hi-fi gæster.
    20Hz ved nabovenlige niveauer er derimod en rigtig god ide, når man opdager hvor meget musikalsk materiale der findes i den del af frekvensområdet. Mit nuværende system måler sådan ved hjælp af to af de viste ti tommer enheder. Det nederste billede stammer fra eksperimenter med to 18 tommer i isobarisk konfiguration, jeg var nødt til at sælge igen fordi ruder og glas i vitrinen konstant klirrede ved mere end 50W. Jeg havde 2x650W til rådighed.
    237B6413-9F65-4B0D-AA53-B299B3E645DB.jpeg A611104E-C953-47F9-AB38-8168831C4F59.jpeg 1E97581A-F5C8-4447-9E54-AFADF8EBFFCA.jpeg

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Hvor ofte har man brug for 120dB ved 20Hz eller derunder - med mindre man ser “Slaget om Midway”, “Pearl Harbor” eller lignende film? Jo, det skulle da måske være et behov for at imponere hi-fi gæster.
    20Hz ved nabovenlige niveauer er derimod en rigtig god ide, når man opdager hvor meget musikalsk materiale der findes i den del af frekvensområdet. Mit nuværende system måler sådan ved hjælp af to af de viste ti tommer enheder. Det nederste billede stammer fra eksperimenter med to 18 tommer i isobarisk konfiguration, jeg var nødt til at sælge igen fordi ruder og glas i vitrinen konstant klirrede ved mere end 50W. Jeg havde 2x650W til rådighed.
    View attachment 463View attachment 464View attachment 465
    Hvor ofte har man brug for 120dB ved 20Hz eller derunder
    Ja hvem har det? Hvor mange indspilninger indeholder 20Hz.
    I mit opsæt har jeg kæmpet for at kunne gengive hele toneområdet .
    Ingen såkaldt HiFi højttalere har kunnet det. (Synes jeg )
    Så efter 2014 så jeg den beslutning at købe noget stort så jeg aldrig kom i nærheden af deres ydeevne om det så er ved 20 Hz eller en anden frekvens.
    Før var jeg tit i den situation at noget gik i stykker når jeg eks krævede at Paukerne på et givet stykke musik skulle gengive bare nogenlunde realistisk.
    Jeg har tit måttet liste svingspolen tilbage i magnetgabet efter at have nydt musik.
    Altså var tit der hvor mine HiFi højttaler var på grænsen af deres ydeevne. I dag er det lige modsat.
    20Hz eller ikke :)
    Nu skal alt musik ikke gengives højt langt fra men når en given indspilning byder op til det er det dejligt at kunne give systemet fuld gas uden at være nervøs for at noget ikke holder .
    I følge JBL kan mine Bas kabinetter gengive 145 dB Peak. Altså jeg kommer aldrig i nærheden af deres ydeevne
    For man må jo bare erkende at det kræver Membran arreal og masser af strøm at kunne gengive 20 Hz ved 120dB
    Mine Subs som kan gengive ned til 17Hz ifølge Snell bruger jeg sjældent til basgengivelse ved højt lydtryk.. Men bruger dem til de gamle indspilninger hvor alt er med for hele lydbilledet bliver så meget mere realistisk (Større) ved brug af subs

Senest redigeret:

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    158
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    Hvor ofte har man brug for 120dB ved 20Hz eller derunder
    Ja hvem har det? Hvor mange indspilninger indeholder 20Hz.
    Ifølge din tabel har man ikke brug for 120db vil dog sige sider man på første række foran et symfoniorkester er der knald på, har aldrig haft en db måler med men et heftig anlæg kan nok levere samme lydtryk men ikke størrelsen og massiviteten og den totale mangel på "ulden lyd" som virkeligheden har , vi kan kun gøre os forhåbninger om at gengive et enkelt instrument eller kammermusik med få instrumenter realistisk er min mening, men jo længere tilbage i salen man sider jo mere realistisk bliver det at kunne levere en naturtro gengivelse.

Er der noget under 20Hz , her taler mange om Saint-Saëns: Organ Symphony nogle nævner der er en tone på 16Hz bl.a. her ,der er gangske rigtigt en tone som mere føles end høres og som kan få enhver rørforstærker til at gå i knæ og basreflex til at bryde sammen ved realistiske lydtryk.
    Jeg har ikke den omtalte indspilning men denne som jeg godt kan anbefale
    saint-sang-organ.jpg
    Saint-Saëns: Organ Symphony & Poulenc: Organ Concerto

Med pauker kan denne anbefales og det skal lyde som pauker hvor bunden kroppen er med og ikke at man bare slå hårdt på et eller udefinerbart i så fald er ens klangbalance forkert
    jon-leif.jpg
    .Leifs: Saga Symphony - Sinfónia I (Söguhetjur), Op. 26

Senest redigeret:

Møffe

Bruger
    Oprettet
    17/8/21
    Reaction score
    43
    Placering
    Udkanten af DK, Lolland
    Ja.. Pu-ha... Sagasymfonien bruger jeg som test, og som "drille-plade".
    Drej op til strygerne lyder naturligt, og du får blæst ørene af, mener at det er 4sats der kan være særdeles udfordrene. En optagelse hvor CD mediets dynamikområde syntes at være udnyttet.

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Carsten det er "bare" et spørgsmål om membran areal og selvfølelig power. Nu hvor jeg ombygger, så har jeg simuleret en del forskellige løsninger. Alle rammer et godt stykke over 120 db ved 20 hz. De 2 subs jeg er ved at lave vil ramme 120 db ved 16 hz, ved en effekt på 700-800 watt, der rammer de deres x-max.

1663859456934.png

Ovenstående er ved 2 x pi steradian, altså højtaleren stående frit på gulv uden vægge til at forstærke bassen.
    Men de skal stå i hver sit hjørne og så kan man forvente et stykke over 130 db ved ca. 14 hz. Så kommer room gain ind også, så det er slet ikke umuligt.

1663859955356.png
    Da jeg var på rundtur i Norge fik jeg film demoer på 130 db ved 12-20 hz, det kildede lidt i ørerne:giggle:

Senest redigeret:

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Jep ved det :)
    Men selv om flere efterhånden kan gengive dyb bas ved høje lydstyrke er det dog ikke lykkes mig at høre en gengivelse af et orgel optaget i et stort kirkerum gengivet bare nogenlunde realistisk :)

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Det er nok fordi du hører det i et lille rum, ift en kirke. Desuden er vi vel enige om at vi ikke (endnu) kan erstatte virkeligheden med et hifi system, kun reproducerer en kopi. Så forventningsafstemning er nødvendigt :)

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok fordi du hører det i et lille rum, ift en kirke. Desuden er vi vel enige om at vi ikke (endnu) kan erstatte virkeligheden med et hifi system, kun reproducerer en kopi. Så forventningsafstemning er nødvendigt :)
    Ja har du et kirke rum der er langt nok gengives dybe frekvenser på en måde intet anlæg er i stand til
    Men vi kan dog komme et stykke af vejen :)

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Et kirkerum er vel minimum 10 x 20 x 7 meter, hvor en almindlig stue er 4 x 5 x 2,5 meter, så det giver jo meget forskellige efterklangstider, refleksions mønstre og rum resonanser, så det er at sammenligne æbler med pærer. Jeg kan kun sige at et veldæmpet lytte rum, vil give plads til at indspilningens optage rum træder tydeligere frem. Men at gengive et orgel realistisk kræver noget ekstraordinært, men jeg arbejder på det ;)

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Et kirkerum er vel minimum 10 x 20 x 7 meter, hvor en almindlig stue er 4 x 5 x 2,5 meter, så det giver jo meget forskellige efterklangstider, refleksions mønstre og rum resonanser, så det er at sammenligne æbler med pærer. Jeg kan kun sige at et veldæmpet lytte rum, vil give plads til at indspilningens optage rum træder tydeligere frem. Men at gengive et orgel realistisk kræver noget ekstraordinært, men jeg arbejder på det ;)
    Jeg kan kun sige at efter jeg fik en demo af orglet i Grundtvigs Kirke ændrede min indstilling til hvad man kan gengive ... Og ikke
    Men igen vi kan komme et stykke af vejen :)

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    De vildeste normænd kommer tæt på, tænk på kapaciteten i 36 x 18" basser og med et tæt på perfekt dæmpet lytterum. I den sammenhæng er det jo småting det vi roder med i Dannevang :)

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    De vildeste normænd kommer tæt på, tænk på kapaciteten i 36 x 18" basser og med et tæt på perfekt dæmpet lytterum. I den sammenhæng er det jo småting det vi roder med i Dannevang :)
    Ja der sker ting og sager i Norge

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Noget alle kunne lærer af, men vanens magt er en hård modstander, så vi gør som vi plejer 😄
    Måske :)
    For mig skal en opbygning af en musik gengivelse give mening.
    Forstået på den måde at det bør lyde lidt i den retning man har oplevet det Live.
    Men den oplevelse i Grundtvigs Kirken gav mig bare en forståelse af at den 16 Hz tone orglet spillede var så let og fysiks på samme tid at intet anlæg vil være i stand til at gengive det ... Ja det er jo bare min mening .
    Da jeg spurgte organisten om et musik ønske og han accepterede spillede han Ave Maria af Cæcar Frank for mig /os
    Her måtte jeg sidde ned for det berørte mig dybt . Der manglede bare den Qvindlige sopran :)

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom