Class D eksperimenter

Tråde Se tråd i gallerivisning

• M

membranole

Guest
    Målemetoder og måleudstyret vi på nuværende tidspunkt er i besiddelse af viser kun noget af det vi ønsker at få sat tal på. Indtil vi når i mål bliver vi nødt til at acceptere hinandens observationer
    Som sagt har Ethan Winer og nu også Amir ASR har lavet nultest som bekræfter den kendte kabel teori, der er ingen forskel på signal overførslen fra kabler hvis de er fornuftigt konstrueret punktum.
    Nultest princippet har eksisteret i mange mange år Bob Caver brugte det bl.s. i 1985 idag kan nul testen laves med langt højre præcision, ved ikke hvilken måling du forstiller dig der fortæller mere end nultesten,

Jeg kan ikke forestille mig det, det er ikke fordi vi ikke kan måle forskelle, man kan måle masser af forskelle på de forskelige objekter bl.a kabler , som afhænger af konstruktion og valg af materialer , problemet er bare at de forskelle ikke påvirker signalet hvis kablet er fornuftigt konstrueret.
    Og som nævnt utallige gange kan dette problem reduceres til den oplevede lydforskel på kobber og sølv.

Skal jeg komme med en analogi om hvordan dette virker så kan man forestille sig en pære med glødetråd, bruger man forskelige materialer. Til glødetråden kan lyset vi ser antage forskelig karakter, Ma! kan også forbinde flere glødetråde parallelt med forskelige materialer og dermed opnår et unikt lys, denne sitioation mener meget om ac modellen for et stereoanlæg, man kan også nemt tilpasse forskellene på den ohmske modstand således at de elektriske forhold ikke ændre sig men kun det lys vi oplever.

Dette indikere. Og er analogt med at man muligvis kan måle de forskelle der ikke kan forklares elektrisk ved at måle det akustiske output som man kan måle sammensætningen spectogrammet for lyset, jeg har ikke udstyret til at gøre dette seriøst og endelig heller ikke behovet jeg er overbevist om lydforskelle og bruger det aktivt for at få bedre lyd.
    Der var en fyr på nettet som lavede dette forsøg, det lavede jeg en afstemning om
    Jeg tror desværre der var et problem med lydfilen, der er virkelig stor forskel på kobber og sølv sporet især ved små signaler, jeg konfronterede ham med det og fortalte at jeg synes forskellen var for voldsom hvorefter han gjorde videoen privat .

Det skal siges han sælger sølvkabler og måske har han fiflet med resultatet ? Men det står alle frit for at gentage forsøget.
    Fra mange års måling af højtalere ved jeg at man stort set bare skal slå en prut så ændre målingen sig og man kan næsten få hvad som helst som resultat hvis man fifler lidt med det, det er og bliver en usikker måling.
    Men tilbage til klasse d efter Kajs afsporing af tråden.

Ps. Jeg skrev et indlæg før dette som svar til Kaj har i moderatorer slettet censureret det??. Eller er jeg blevet dement eller ligende?

Senest redigeret af en moderator:
    D

Den fremmede

Guest
    Membranole.

Det bliver lidt ensformigt at du hele tiden gentager dig selv.
    Klangforskelle på materialer som du mener at kunne høre ud af højttalerne, vil også fremtræde som en forskel i en nulltest og det gør de ikke, som du også selv skriver.
    Og det er nu ganske enkelt fordi er ingen forskel er.
    Der findes ikke et eneste eksempel på en test der giver en forskel på signalkabler, med mindre der er snyd med i spillet.
    Snyd som du selv peger på i sølv/kobber videoen, som ikke længere er tilgængelig.
    Skal der demonstreres forskelle på kabler (Signalkabler og strømkabler) så er der snyd med hver gang og det kan jo undre

M

membranole

Guest
    Membranole.

Det bliver lidt ensformigt at du hele tiden gentager dig selv.
    Klangforskelle på materialer som du mener at kunne høre ud af højttalerne, vil også fremtræde som en forskel i en nulltest og det gør de ikke, som du også selv skriver.
    Og det er nu ganske enkelt fordi er ingen forskel er.
    Der findes ikke et eneste eksempel på en test der giver en forskel på signalkabler, med mindre der er snyd med i spillet.
    Snyd som du selv peger på i sølv/kobber videoen, som ikke længere er tilgængelig.
    Skal der demonstreres forskelle på kabler (Signalkabler og strømkabler) så er der snyd med hver gang og det kan jo undre
    Har du overvejet hvor meget dine egne indlæg gentager sig selv. Og hvad fanden ligne det at beskylde hele branchen for at snyde.

jeg forsøger at sandsynliggøre at der er lydforskelle bl.a ved at referere til blindtest, ved at referere til respekterede hifi personligheder og ved at referere til hvordan hifimarkedet rent faktisk ser ud.

Imodsætning til dig er jeg ikke totalt døv overfor mod-argumenter.
    Som du kan se i mit indlæg er der nævnt maser at modargumenterne mod min egen holdning, argumenter som jeg snildt selv kunne overtage og tromle alt modstand ned med. For at finde frem til problemet er det vigtigt at kunne sætte sig 100% ind i modpartens argumenter og ikke bare være imod.

Jeg kunne fylde hele fora'et med formler ,teori, beregninger på højeste faglige niveau og målinger som modsage min egen holdning, det forklare bare ikke de oplevelse, de observationer ,de erfaringer jeg og mange andre har fået ved at arbejde med hi-fi , det er en gåde for mig og andre.

Med audio er der observeret ting som med 100% sikkerhed ikke umiddelbart kan forklares via elektronikteori og som derfor er unikt for audio. Har arbejdet med stort set alt inden for elektronik, audio er det eneste sted hvor jeg har oplevet der "mangler brikker i puslespillet"

Ps Til moderator vil jeg sige ophøre den censur af mig ikke nu, eller der kommer en tidsfrist på straffen, så bedes i venligst slette min profil,det er uholdbart og umuligt at deltage i en debat på denne måde.

D

Den fremmede

Guest
    Ja mine egne indlæg er også meget gentagelser, men det er åbenbart nødvendigt for at modbevise svindlere, folk med overtro og personer der engang har oplevet en forskel uden at være sikker på at det ikke var andet der gjorde udslaget, som f.eks en smule højere niveau.
    Og ja jeg mener branchen svindler og snyder så vandet driver og det bliver jeg ved med at mene og påstå, lige så længe der ikke er et bevis for deres påstande, faktisk helt som med dig ;-)
    Ser man en lille smule logisk på det, så optræder forskelle kun når man kan se eller ved at et signalkabel er skiftet.
    Som vist mange gange så oplever folk endda forskelle på kabler de kan se er skiftet, men slet ikke aktive (anden indgang brugt)
    Så snart der er tale om optagelser fra apparat til apparat, så mener du forskellene forsvinder som dug for solen og er det lyden ud af højttalerne så har du en anden undskyldning.
    Blindtest viser at der ikke registreres forskelle og du mener at blindtest ikke dur, selvom du bruger netop blindtest som bevis for at du engang hørte en forskel.
    Den blindtest var så bare højttalerkabler med forskelligt tværsnit og lige så brugbar som en liter sur mælk.
    Men debatten med dig er ikke noget jeg gider bruge så meget tid på, for du er en hest med skyggeklapper hvad det angår og du leder efter svar på en gåde der ikke eksisterer.
    Det er ligesom danske Ghosthunting.dk, de tror også på spøgelser og laver ikke andet end at lede efter ting der ikke eksisterer. ;-)
    Men jeg vil da hoppe over til mig selv og få lidt flere test i gang. Det bliver så med lyd ud af højttalerne og så må vi se hvad der kan findes på af undskyldninger for heller ikke at kunne høre det.
    Der må jo være et eller andet galt, for du mener jeg er døv men du kan ikke selv udpege nogen forskel i nogle test overhovedet.
    Men selv mennesker på 80-85 år hører en forskel på et signalkabel hvis de ser det bliver skiftet, men de hører ikke man skruer 5-6 db ned for diskanten, er det ikke lidt pudsigt ;-)

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    @membranole

Som regel er det sådan, at hvis man observerer et eller andet, som reelt er uforklarligt, så er der noget galt med observationen.
    Så må man prøve igen.
    Mange gange ligger forklaringen lige for.

Som jeg ser det, så løber du ind i problemer, fordi du tilsidesætter signalintegritet.
    Du nævner ind imellem, at du foretrækker single-endede rørforstærkere og andre konstruktioner med meget høj forvrængning, og så ofrer du jo netop signalintegriteten.
    Den slags elektronik kan sammenlignes med et korthus, som allerede er væltet.
    Et single-ended triode-udgangstrin kan ikke dæmpe en højtaler lineært, og så bliver man nødt til at fylde sit højtalerkabinet op med vestjyske får, som dæmper det værste, men heller ikke lineært osv.
    Og så kan det måske være, at man foretrækker tantalmodstande, sølvtrafoer, historiske russiske rør og andet dyrt hejs, for at kompensere.

Anyways så er jeg måske bare ikke kreativt nok indstillet, men jeg gider simpelthen ikke dreje ud i mosen, for så at forsøge at redde mig i land igen, når det ikke behøves. IMO er det spild af skønne kræfter, som kunne have været brugt på ligefremme og logiske initiativer til nedbringelse af støj og forvrængning med hørbart mere information til følge.

Hvad kan der hundenfisemig da være galt med det?

Mit forslag er, at du går helt tilbage til Adam & Eva, og råtester den observation, som du søger bevist.
    Det skal du gøre på udstyr, som ikke allerede i forstærkningen tilfører hele procenter THD+N.
    På den måde kan du finde ud af, om det overhovedet er rigtigt, det du søger en forklaring på.

Just my dime

M

membranole

Guest
    @sni Ohh nej helt ærligt jeg magter ikke at forklare det samme igen og igen. Start med at læse min signatur, den fortæller stort alt om hvordan jeg laver hifi og hvordan jeg mener det hele hænger sammen.
    Burde have tilføjet hifi bliver aldrig perfekt, lyden vil altid blive et spejl af vores personlige valg, det gælder hele apparater og komponenter plus kabler

Men jeg tror jeg ved hvad du satser på i din vurdering af lyden , du satser på harmoni balance (ved ikke om det er det du kalder signalintigratitet) , at der ikke er noget som stikker ud, det er der intet galt i, men det kan opnås på mange hifi niveauer og er ikke målet, sammenhæng i lyden kan opnås med en transistorradio til de bedste systemer.
    Mange mellemklasse anlæg kunne godt bruge noget af den sammenhæng i lyden der kan være fra en god transistorradio, så harmoni er vigtigt det er vi enige om.

Bruger man standart/industri komponenter som er skabt til præcition og stabilitet men ikke til at lyde specielt godt og erstatter med en tantal-modstand eller anden anderledes komponent hvor kræfterne er lagt i god lyd og derfor typisk har andre materialer kan man synes at systemet for ødelagt sin harmoni sin klang-balance , men også måske at nået er blivet bedre og mere troværdigt, det betyder man igen må igang med at klang tune systemet/apparatet sådan kan det forsætte i lang tid og mange gange.
    Det kan sammenfattes til mere af det samme giver samme lyd god som dårlig, mange har oplevet at det er nemmere at opnår god harmoni ved at vælge kabler og apparater fra samme fabrikant, men det er ikke sikkert at lyden på alle parametre blive optimal på den måde.

Det kan beskrives simpelt forlænger man sit højtalerkabel med 20cm af samme kabel høres det ikke , forlænger man med et kabel som er markant anderledes i materiale valg typisk hvor lyd har været den egenskab der er blevet vægtet, så høres det , måske også som en ubalance, manglende harmoni i lyden, men der kan også være positive takter og man må igen i gang med at få klang balancen harmonien tilbage, typisk med andre komponent udskiftninger , når det er sket er man forhåbentligt nået et skridt tættere på naturtro lyd, det er sådan Spec for et standart modul fra IRF til lyde som det ypperste high-end.
    Det jeg beskriver med forlængelse af et kabel udnytter Nordost i sine jumpers.

Men alt dette forudsætte naturligvis at man tror på der kan være lydforskel på konstruktioner, fra audio komponenter som kan række fra stik/bøsning til hele apparater frem til det hele systemer
    Ohh nu gjorde jeg det aligevel igen hvorfor?

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    @membranole

Jamen det er jo som jeg skriver, du ser stort på signalintegritet, hvilket jeg ikke gør.
    Du tror, at man bare kan fikse det hele bagefter med en magisk modstand, som ingen har kastet sig over at dokumentere.
    Den idé er IMO lige så absurd, som at en gris skulle blive lækkersmækker med lidt læbestift.

M

membranole

Guest
    Er blevet din identitet.
    Forhåbentlig er min identitet også at jeg har mere forstand på elektronik og hifi konstruktion end de fleste, hvilket jeg af og til har giver eksempler på her og på hifi4all, ved mange glemmer eller overser det måske fordi det som fylder mest i mine skriv er det som ikke kan forklares eller måles. Fordi det er det som fanger min interesse.
    Det andet er ren rutine og tit ret ligegyldigt for lyden.

Dette hænger iøvrigt uløseligt sammen med min indsigt i elektronik, at jeg kan sige med sikkerhed at der er noget i audio som ikke kan forklares via målinger eller sættes på formel og dette noget kan have langt større betydning for high-end end det som er på formler og kan måles.

Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    77
    Placering
    Nordjylland
    Med reference til ordet “signalintegritet” stødte jeg på følgende, som jeg kunne nikke genkendende til. “Skille ting ad, som fungerer, for at finde ud af deres virkemåde”. Kilde.

Citat fra kilden:
    If it works – don’t fix it… Not. Det gælder ikke ingeniører. Ingeniører, jeg kender, ynder at splitte ting ad der virker, blot for at konstatere hvordan teknologien er samlet til et fungerende hele. Bagsiden er, at det ofte hænder, at der bliver en skrue til overs, når man har forsøgt at samle apparatet igen. Virker det bekendt? Men hvad så – tænker vi. Skruen var helt sikkert til overs fra dengang apparatet oprindeligt blev samlet. Og dog! Der var jo ikke noget, som raslede rundt, da vi startede. Stædigt ender vi med at udfordre vores egen konklusion ved at splitte det hele ad en gang til for at afsløre hemmeligheden med den mystiske skrue. Til sidst lykkes det, og vore ingeniørstolthed er bevaret. Nogle gange kunne jeg (og sikkert også andre) drømme om, at netop det gen ikke var så fremtrædende, så det ikke altid handler om at finde udfordringer, fejl og læring. På den anden side er det en ret afgørende egenskab.
    Citat slut.

M

membranole

Guest
    @membranole

Jamen det er jo som jeg skriver, du ser stort på signalintegritet, hvilket jeg ikke gør.
    Du tror, at man bare kan fikse det hele bagefter med en magisk modstand, som ingen har kastet sig over at dokumentere.
    Den idé er IMO lige så absurd, som at en gris skulle blive lækkersmækker med lidt læbestift.
    Jeg er ikke 100 på hvad du mener med signalintegritet , såvidt jeg kan se er det noget som hovedsaglig er knyttet til overførsel af højfrekvens og digital teknik, og så kan jeg se det bruges meget i Marketing, https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_integrity

Jeg kalder det precision og at konstruere med fornuft og respekt i forhold til det signal som skal overføres, jeg er ikke N Pass fanatiker som ingen respekt har for det oprindelige signal, tværtimod, kan kun opfordre igen at læse min signatur.

Hvordan er signalintegriteten i Ethan Winer forsøg? Hvor han overføre et signal gennem et skodkabel til 3$ og et optimeret kabel til 700$ , for audiosignaler er den perfekt og ens, det provokere en del hifi entusiaster fordi de har andre erfaringer. Andre "hifi entusiaster" jubler fordi det bekræfte deres overbevisning.

Hvis nu E Winer satte frekvensen op til 1GHz eller mere ville man se manglende signalintegritet. impedans tilpasning og lav impedans typisk 50 ohm ,lav induktion og til dels materiale kvalitet vil være helt afgørende for overførsel af signalet.

Naturligvis har jeg haft tanken skulle vi så ikke bare lave audio som man laver højfrekvens, både og , kan man lave hel eller delvis impedans tilpasning bør man gøre det men betydningen af det i forbindelse med audio er efter min mening tvivlsom, skulle man kopiere højfrekvens stikforbindelser ,absolut rca er tæt på det ringeste forbindelse der fås men det er nu engang standarden, for at sikre signalintegritet har jeg selv loddet eller krimpet alle stikforbindelser .

Skal man foretrække afledning kapacitet fremfor induktion i audio , det er ikke min erfaring, mekanisk stabilitet er vigtigt i højfrekvens, det er det også. Audio dæmning i alle afskygninger er langt vigtigere end de fleste tror.
    Skal man undgår magnetiske komponenter og materialer absolut. Skal man bruge keramik i form af stoffet og i komponenter som tit er benyttet i højfrekvens til audio, absolut nej. Skal man brugte kabler fra højfrekvens til audio, nej efter min mening.

Sådan kan man blive ved og der vil være sammenfald og modsætninger i valgene.
    Hvorfor det , nogen materialer/komponenter lyder godt i audio og har mere end rigelig signalintegritet , men vil være uanvendeligt ved 10GHz og mange ting der bruges ved disse frekvenser lyder dårligt i audio.
    Dette Statement kræver naturligvis at man ikke tror på Ethan Winer's null test hvis konklusion siger der ingen lydforskel kan være på et $3 og. $700 kabel.

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    @membranole
    Signalintegritet bruges ganske vist som begreb i digital signalbehandling og HF, men det begrænses ikke hertil.
    Integritet betyder uberørthed, og er dermed idealet for signalbehandlingen i alle led.
    Med andre ord, så laver man ikke om på noget, for senere at forsøge at rette op på det igen.

Mht. Ethan Winer ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige, faktisk interesserer han mig ikke det store.
    Det jeg mere er interesseret i er "ingen kabler" fremfor ethvert kabel.
    Jeg vil med andre ord gerne af med det hejs, eller i hvert tilfælde minimere det så meget som muligt.
    Jeg har set flere af EW´s videoer, men jeg har ikke lavet eksperimenterne selv.
    Jeg ved heller ikke, om hans fasevender konstruktion er "pålidelig" til det brug.

IMO er passive komponenter som, kondensatorer, transformatorer, kabler og den slags noget, som man helst skal undgå.
    I gennemsnit er det blot ren elendighed, i særlige tilfælde er det endnu værre.
    Lige nu bikser vi med et projekt, hvor netop signalkabler helt kan undgås, og hvor elektronikken integreres intenst.
    Gevinsten er åbenbar, så Winer har ikke meget at gøre her :)

M

membranole

Guest
    @membranole
    Signalintegritet bruges ganske vist som begreb i digital signalbehandling og HF, men det begrænses ikke hertil.
    Integritet betyder uberørthed, og er dermed idealet for signalbehandlingen i alle led.
    Med andre ord, så laver man ikke om på noget, for senere at forsøge at rette op på det igen.

Mht. Ethan Winer ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige, faktisk interesserer han mig ikke det store.
    Det jeg mere er interesseret i er "ingen kabler" fremfor ethvert kabel.
    Jeg vil med andre ord gerne af med det hejs, eller i hvert tilfælde minimere det så meget som muligt.
    Jeg har set flere af EW´s videoer, men jeg har ikke lavet eksperimenterne selv.
    Jeg ved heller ikke, om hans fasevender konstruktion er "pålidelig" til det brug.

IMO er passive komponenter som, kondensatorer, transformatorer, kabler og den slags noget, som man helst skal undgå.
    I gennemsnit er det blot ren elendighed, i særlige tilfælde er det endnu værre.
    Lige nu bikser vi med et projekt, hvor netop signalkabler helt kan undgås, og hvor elektronikken integreres intenst.
    Gevinsten er åbenbar, så Winer har ikke meget at gøre her :)
    Som jeg har nævnt utallige gange mener mange der har afprøvet dette at proplemet kan koges ned til lydforskel på sølv kobber og guld.
    Jeg selv tuner finde sammenhæng harmoni i lyden ved at terminere modstande med henholdsvis kobber eller sølv efter behov.

Du for svært ved at opfylde din uberørte signal teori som du fabler om hvis du ikke finde elektronik som består af ingenting , det man kan gøre i praksis er lave signalkæden så kort som muligt så det bliver overkommeligt at optimere maximalt,.

Ps. Beklager at der er små moderator konger som finde det nødvendigt at ødelægge debatten fordi de skal censurere mine indlæg. Således at indlæggene dumper ind når det passer dem dage nogen gange uger efter de er skrevet og ikke som en naturlig del af debatten.

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    Som jeg har nævnt utallige gange mener mange der har afprøvet dette at proplemet kan koges ned til lydforskel på sølv kobber og guld.
    Jeg selv tuner finde sammenhæng harmoni i lyden ved at terminere modstande med henholdsvis kobber eller sølv efter behov.

Du for svært ved at opfylde din uberørte signal teori som du fabler om hvis du ikke finde elektronik som består af ingenting , det man kan gøre i praksis er lave signalkæden så kort som muligt så det bliver overkommeligt at optimere denne maximalt,.

Ps. Beklager at der er små moderator konger som finde det nødvendigt at ødelægge debatten fordi de skal censurere mine indlæg. Således at indlæggene dumper ind når det passer dem dage nogen gange uger efter de er skrevet og ikke som en naturlig del af debatten.
    Jeg tror ikke på, at der er mange, der har udført valide eksperimenter med forskellige materialer, hvor det kun var materialet, som var forskellen.
    Og det er der, fokus bør være IMO. Er der overhovedet den forskel på materialer, som forsøges bevist.
    Jeg har intet bevis set for påstanden, og mit eget eksperiment med VdH D501 vs VdH D501 Silver faldt ikke entydigt ud, og tilfældigvis var det kobberudgaven, som gjorde sig bedst i sammenhængen.
    Alle andre gange, hvor jeg har hørt sølvkabler, har der været alt for store forskelle i de øvrige variable.
    Og som jeg allerede har nævnt, hvis et eller andet fænomen er uforklarligt, så kan det udmærket være, at fænomenet ikke eksisterer overhovedet.
    Den usikkerhed skal man eliminere som det første, ellers kommer man til, at spilde en masse kræfter til ingen verdens nytte.

M

membranole

Guest
    Jeg tror ikke på, at der er mange, der har udført valide eksperimenter med forskellige materialer, hvor det kun var materialet, som var forskellen.
    Og det er der, fokus bør være IMO. Er der overhovedet den forskel på materialer, som forsøges bevist.
    .
    Har nævnt de første 10 førende high-end frabrikanter som ved det jeg nævner og har afprøvet det seriøst og bruger det aktivt , det er kun dem jeg personligt kender til ,der er mange mange flere og et utal af diy udøvere der også har bemærket det, som sagt alle bruger det ubevist eller bevist selv du.
    Alt elektronik har en teori som kan stimuleres , teori og simulation kan så igen bekræftiges via måling.

Problemet opstår når vi lytter , her er lytteoplevelser hvor der ikke er fyldestgørende teori eller målinger selv om alt elektrisk kan forudsige måles og simuleres.

Man kan påstår at disse obsavationer er placebo hallucinationer osv, ingen tvivl om en del er, men der er som nævnt blindtest som også bekræfter reelle lydforskelle.

Hørte en radioudsendelse om vinsmagning Danmarks mesteren i vinsmagning ramte 50% rigtigt i udsendelsen , er man grov kan man sige at der så ingen forskel er på vin det er der trodsalt ingen der påstår.
    Det bør der heller ikke være ved audio.
    Som udgangspunkt mener jeg der er rimelig bevis for der er forskelle i lyden fra forskellige anlæg, den er blevet mindre med DSP, men er trods alt stadigvæk tydelig på det middelmådige i forhold til det bedste

Som jeg nævner i min signatur er der enighed om der er lydforskelle på konstruktioner , det er målbart og teoretisk underbygget.

Diskussitionen samler sig om der er også genereres forskelle afhængig af komponenter og materialer som konstruktionen er skabt med ( konstruktionen i konstruktionen) .

Personligt har jeg selv lavet forsøg med kabler , komponenter og hele forstærkere som bekræfter at der er lydforskelle som skyldes valg af komponenter og materialer og at dette kan have lige så stor betydning eller mere end selve konstruktionen.

Kan forstår du også hørte forskel på de to VdH versioner som var samme konstruktion med henholdsvis sølv og Kobber

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    @membranole
    Ja jeg mener, at der var forskel på VdH D501 og VdH 501 Silver, men ikke noget, som jeg følte trang til, at bukke mig efter.
    Det var for ubetydeligt, når de anvendtes som line level signalkabler.
    I tonearms sammenhæng kan det måske være noget andet, fordi sølvudgaven har lavere kapacitet, hvilket kan påvirke især MM Pick-Upper.

D501 silver
    D501 copper

Hvis du kigger nøje efter på billederne i de 2 link, så kan du se, at der faktisk også er fysisk forskel på dem, og lur mig lige, om ikke også forskellen optræder i kablernes data.
    Af de 2 kabler foretrak jeg ingen af dem, i stedet var jeg mest for den ældre version, som ikke havde kulfiberskærme.
    Stadig var det dog ikke noget signifikant.

Jeg må erkende, at jeg slet ikke kan finde 10 "Førende" producenter, som er hoppet på alt det her.
    Som regel finder de "Allermest førende" på deres egne hekserier, som de så kan hævde er uundværlige.
    Her er et aldeles glimragende eksempel Fup & Fidus Inc.

På komponentsiden kan man sagtens finde forskelle, på forskellige materialer, Elna Capacitors er et af de firmaer, som har lavet en mængde forsøg med en masse materialer, du kan se deres observationer her: Elna Audio Electrolytic Capacitors .
    Når man kigger ned over de punkter, som fremgår af tabellen, kan man se, at der er mange variable i den ligning, hvilket er årsagen til, at man aldrig skal have kondensatorer i signalvejen. Anyways så kan du gennemgå Elnas dataark på de forskellige serier, som anvender nogle af de nævnte variable til, at styre lyden i bestemte retninger. Der vil du kunne se for dig selv, at der er målbare forskelle på serierne.
    Tjek f.eks. ROS Silmic serien og sammenlign med deres øvrige audio serier f.eks. ROB Tonerex serien.

Elna accepterer, at der er forskel på hvorledes en kondensator opbygges, men det hele er renset for hekseri og magiske formler. Det er så simpelt, at det kan måles, og derfor kan man godt argumentere for, at f.eks. en afkobling med den ene eller den anden elektrolyt, i visse tilfælde kan få den aktive komponent til at opføre sig forskelligt.

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    11
    Placering
    Kolding
    Elna accepterer, at der er forskel på hvorledes en kondensator opbygges, men det hele er renset for hekseri og magiske formler. Det er så simpelt, at det kan måles, og derfor kan man godt argumentere for, at f.eks. en afkobling med den ene eller den anden elektrolyt, i visse tilfælde kan få den aktive komponent til at opføre sig forskelligt.
    Lidt off topic: Elna lyder bare pisse godt som afkobling, og også det eneste sted jeg bruger dem konsekvent. De er desværre ved at udgå af produktion, så er så småt ved at hamstre de værdier jeg benytter mest :(

Mvh

sni

Aktiv bruger
    Oprettet
    26/9/21
    Reaction score
    64
    Placering
    Aarhus
    Lidt off topic: Elna lyder bare pisse godt som afkobling, og også det eneste sted jeg bruger dem konsekvent. De er desværre ved at udgå af produktion, så er så småt ved at hamstre de værdier jeg benytter mest :(

Mvh
    De Elna typer, som oftest nævnes i sammenhæng med audio er Silmic serien og Cerafine, hvor den sidste er udgået.
    Silmic har en ret tydelig indvirkning på lyden, men det skriver Elna jo så også i deres katalog.
    I min verden er den bedste afkobling "Ingen afkobling". I stedet synes jeg der er rigtig meget at hente i shuntregulatorer, som ikke kræver afkobling overhovedet.
    På den måde er man helt ude over problemstillingen med kondensatorer i strømforsyningen.
    Til poweramps er Silmic lidt for små i værdierne, og der findes andre typer med både bedre levetid ved højere temperaturer lavere ESR og højere max ripple strøm.
    Alt sammen noget der rimer bedre på poweramps.

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom