Behemoth Synergy horn

Tråde Se tråd i gallerivisning

• schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    I foregående post beskrev jeg det, jeg vil betegne som konventionelle horn (eksponentiel, tractrix mm.) Jeg kom også ind på at disse horn begynder at blive direktionelle (beaming) jo mere frekvensen øges. Hvornår denne beaming indtræder, er afhængig af hvor stor enheden, der driver hornet, er. Her gælder nøjagtigt de samme fysiske regler, som for direkte strålende enheder.

Dvs. at for en mellemtone kompressionsdriver med en membran diameter på 10 cm, sker det ved 3400 hz og for en kompressionsdriver diskant er det mellem 3400 - 8947 hz, afhængig af membran størrelse. Prisen for denne beaming er, at når der er flad frekvens respons on-axis, så energien i de høje frekvenser lavere off-axis.

Enter konstant direktivitets horn (CD horn). Denne type horn blev udviklet for at give en rimelig konstant frekvens respons, både on-axis og off-axis. Man kan også kalde dem for kontrolleret direktivitets horn, for ofte vil hornet ikke være stort nok til at have konstant direktivitet helt ned i bassen.

Det første CD horn var udviklet i 1974 af Don Keele fra Electro Voice. Det var udformet med en eksponentiel horn hals, som gik over i en konisk sektion. Altec fulgte kort tid efter med Mantaray som var et såkaldt diffraktions horn.

Altec mantaray.JPG

1650356798319.png

Mest kendt er nok JBL’s Bi-Radial horn (røvballe horn)

biradial.JPG

Samt JBL’s store 2360 horn

jbl 2360.JPG

Earl Geddes var ikke tilfreds med de typer at diffraktions horn, da han mente at de generede forstyrrende higher order modes (HOM) fænomener. Kort fortalt er HOM’s en afvigelse fra en intakt bølge propagation ud gennem et horn, skabt af refleksioner i hornet. Debatten pågår stadig hvorvidt dette er et hørbart problem. Han udviklede så det oblat sfæriske horn.

OS horn.JPG

En potentiel ulempe ved runde horn er at munden har ens afstand til horn halsen. Derved vil en mulig diffraktion ved munden, blive forstærket kraftigt. Ved brug af rektangulære horn, kan dette mindskes. Således så SEOS hornet dagens lys.

seos.JPG

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Historisk set har de fleste horn haft en ekspansionsrate (T) der har været eksponentiel, tractrix, hyperbolisk eller en afart deraf. Grunden til det er fordi at den type horn giver det største SPL for 1 watt, altså giver den højeste effektivitet, ofte omkring 105-110 dB/1w, med en korrekt ladet enhed. En ulempe er dog at de ”aflader” enheden hurtigt under deres brugbare område (cut-off).

Hvis ekspansionsraten T=1 så har man et eksponentiel horn. T<1 så går man mod hyperbolsk ekspansionsrate. Historisk har langt de fleste horn haft en ekspansionsrate T mellem 0.5 og 1. Hvis T>1, så går man mod et konisk horn. Når t=∞ har man et ligesidet konisk horn.

Fig1. viser et eksponentiel horn med en længde på 25 cm og en mund på 1210 cm2. Den øverste fuldt optrukne linie viser den akustiske modstand i hornet, som er høj, dvs at hornet har en høj effektivitet. Prisen er så til gengæld at linien er bølget, det er den pga, at munden er for lille og hornet for kort. Munden skal være minimum en bølgelængde ved den laveste brugbare frekvens. Hornladningen falder kraftigt under ca. 700 hz.

Fig. 1.

1652170318136.png

Fig 2. viser et ligesidet konisk horn med samme dimensioner. Her falder ladningen gradvist og uden store bølger, under 4 Khz, men der er stadig brugbar ladning ned under 300 hz (ca. 20 %). Ladningen i et ligesidet konisk horn er altså ikke lige så kraftig som med et eksponentiel horn, men stadig 5-10 gange mere effektivt end en direkte strålende enhed også helt ned til 200 hz.

Fig. 2.

1652170400881.png

En stor fordel ved et ligesidet konisk horn er, at det ikke har samme fald i de høje frekvenser off-axis, som deres kurvede fæller. De har konstant direktivitet. Det gør at de ikke har nogen ”horn lyd”. Derfor vil et ligesidet konisk horn være velegnet til mellemtone og diskant. I bassen er der et par tricks man kan udnytte med et stort ligesidet konisk horn.

Alle højttaler principper kan udnytte rummets flader til at øge niveauet i bassen. Det gælder for både direkte strålende enheder i kasse højttalere, subwoofere, kurvede horn og således også ligesidet koniske horn. Hvis man har et ligesidet firkantet / rektangulær horn med en 90 grader horisontal spredning, så vil hornet have en relativ stor horn mund ift hornets længde. Placerer man hornet ved en sidevæg eller endnu bedre i et hjørne, så vil hornet blive forlænget af rummets flader. Det vil øge hals modstanden i hornet ved lave frekvenser og en relativ kraftig forøgelse i bassen vil kunne opnås.

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Nu skal det hele jo ikke kun være teori. Ind i mellem skal der jo produceres nogle lyd dimser, med mindre man bare går til nærmeste hifi pusher og river ned fra hylderne. Jeg må nøjes med DIY kopi varer, dog Made In Denmark :)

DTS 10 kopi.jpg

JBL 5644 kpi.jpg

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Nu skal det hele jo ikke kun være teori. Ind i mellem skal der jo produceres nogle lyd dimser, med mindre man bare går til nærmeste hifi pusher og river ned fra hylderne. Jeg må nøjes med DIY kopi varer, dog Made In Denmark :)

DTS 10 kopi.jpg

JBL 5644 kpi.jpg
    Virker noget bekendt :) hvilket enheder var det du ville bruge?

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Fane Sovereign 15-400, de simulerer fuldstændig ens med de originale JBL 2226, så det skal nok virke. Til at starte med så tuner jeg dem ikke så lavt som originalen. JBL har en port på 30 cm, jeg tuner med en port på 4 cm.

Sort er JBL, grå er den tuning jeg har valgt med Fane

1663909198477.png

Impuls response, lyserød er JBL, grøn er Fane, svært at se da de er identiske.

1663909314979.png

Group delay er lidt højere på JBL pga den lavere tuning.

1663909425203.png

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    :)
    Selv om mine vejer som et ondt år kunne det være spændende at teste dem op imod hinanden
    Men de gengiver nu en god bas hvis altså man gider at bruge timer på at indstille dem til det rum de står i

schlager

Bruger
    Oprettet
    12/7/21
    Reaction score
    32
    Placering
    4200
    Ja, de var jo sådan set inspirationen til at kaste mig ud i projektet og tak for det:). Vi kan sagtens lave en test, det ville afsløre om der er en reel forskel i den opfattede lydkvalitet.

Lassencad

Aktiv bruger
    Oprettet
    31/8/21
    Reaction score
    51
    Placering
    Danmark
    Torget vurderinger
    0
    Ja, de var jo sådan set inspirationen til at kaste mig ud i projektet og tak for det:). Vi kan sagtens lave en test, det ville afsløre om der er en reel forskel i den opfattede lydkvalitet.
    Præcis :)
    Så du er vel klar næste Lørdag?

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom