Amodded-X8, klasse A/B dualmono

Tråde Se tråd i gallerivisning

• K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Og det siger SMÆK, hvis simuleringen er korrekt. Vi er jo nede i ns-tider med din trigger.. Fantastisk :)

Jonny

Ny bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    1
    Placering
    Aarhus
    Man skal jo nok tænke lidt over den teoretiske max effekt som kan afsættes i modstanden ;-)
    F.eks 10 ohm: 325V peak (230 VRMS) dvs. 32,5 A peak hvilket giver ikke mindre end 10562 W i peak effekt, AV AV AV.
    Jeg bruger selv en 220 ohm/50W modstand som kan tåle mærkeeffekten x 10 kortvarigt (325 V og 220 ohm giver max 480 W), jeg har gjort så der er ca 5-6 sekunder efter opstart til relæet kobler ind.

Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    85
    Placering
    Nordjylland
    @Jonny
    Effektmodstanden der omtales har kun til formål at begrænse strømmen, så smeltesikringerne ikke springer under opstart.
    Elektrolytterne skulle helst være fuldt opladet i af højest et par sekunder med modstanden indkoblet. Her klapper relæet.
    Jo mindre værdi modstanden har jo mindre akkumuleret effekt afsættes der.
    I øvrigt. Effekt beregnes ud fra spændingernes RMS-værdier.
    Modstanden sidder i serie med strømforsyningen og beregningerne du viser, gælder kun hvis strømforsyningen er lig med NUL Ohm. Sker det, vil selv en 220 Ohms modstand på 50W brænde af hvis ikke et klikkende relæ når at redde situationen med hjælp fra en i samme nu sprunget smeltesikring. Idet den samlede modstand i apparatet er lig med en kortslutning.

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Højere modstand kræver længere opstart inden relæet gør sit arbejde. Mit mål er relativ lav modstand, så starttiden forkortes så meget som muligt. Pt er diagrammet ændret hos mig til to inrush-limiter i serie, med en modstand hver på 5ohm.
    Det er rigelig, kontra den forsyning jeg kører nu udelukkende med en SL32 2R025 (2ohm/25A inrush limiter) uden yderlige fik-um-dig og relæer der bypasser.... Det er på en 1kVA trafo og 104.000uf lyttebank.

Har simuleret adskillige "situationer" på bygget i denne tråd, hvor amperene fordeles jævnt ved opstart og efterfølgende når relæet slår til. Men uden en reel trafo ved hånden og de sidste detaljer på plads, er det ren hyggetimer

Mvh

Senest redigeret:

Jonny

Ny bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    1
    Placering
    Aarhus
    @Jonny
    Effektmodstanden der omtales har kun til formål at begrænse strømmen, så smeltesikringerne ikke springer under opstart.
    Elektrolytterne skulle helst være fuldt opladet i af højest et par sekunder med modstanden indkoblet. Her klapper relæet.
    Jo mindre værdi modstanden har jo mindre akkumuleret effekt afsættes der.
    I øvrigt. Effekt beregnes ud fra spændingernes RMS-værdier.
    Modstanden sidder i serie med strømforsyningen og beregningerne du viser, gælder kun hvis strømforsyningen er lig med NUL Ohm. Sker det, vil selv en 220 Ohms modstand på 50W brænde af hvis ikke et klikkende relæ når at redde situationen med hjælp fra en i samme nu sprunget smeltesikring. Idet den samlede modstand i apparatet er lig med en kortslutning.
    Pointen er at den effektmodstand man anvender skal kunne tåle peakeffekten som jo er opgivet i dens datablad, desuden er modstanden i primærviklingen på den transformator man anvender i runde tal lig med DC-modstanden i viklingen i det øjeblik man tænder den, da den endnu ikke har noget magnetfelt.
    Især store ringkernetransformatorer har en endog meget lav DC-modstand.
    Jeg har før oplevet at 10A sikringen ude i elskabet er gået sig en tur, bare ved at tænde for en stor ringkerne hvor der ikke var noget tilsluttet.
    Mvh

Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    85
    Placering
    Nordjylland
    I de to sekunder det tager strømforsyningen “at komme sig over strømchokket” vil en modstand af den viste konstruktion kunne klare 6-10x den nominelle opgivne effekt. Der skal en genstridig strømforsyning til for at futte modstanden af, når alt andet er lavet korrekt.
    Min egen løsning til softstart af en 2000VA ringkerne med 136.000uF/100V er 6x11W paralleltkoblede trådviklede cementmodstande. Med 2-3 sekunders pause til relæklik. Modstande bliver ikke engang håndlune i den proces. Men inden softstarten røg sikringen i målerskabet hver gang.
    Softstarten er lavet ens i mine tre sluttrin, som tilsammen har 4x600VA plus 1x2000VA ringkernetransformatorer og samlet omkring 270.000uF at oplade. Nu kan jeg tænde for alle på én gang uden problemer med sikringer eller blink i lyset.
    B925E32A-4FEA-4784-A4E5-8444EA3861A7.jpeg
    3A3D5B42-30B2-4ECA-8EF2-7C58A7484A8A.jpeg

Jonny

Ny bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    1
    Placering
    Aarhus
    Vi er slet ikke uenige, jeg bruger selv 50 W Arcol af den viste type, de tåler 10 x nominel effekt kortvarigt.
    Så længe man bare husker at tænke på at muligheden for at man får tændt sit udstyr præcist når sinuskurven er i top kan gå ret store strømme, man kunne evt. også bruge et solid state relæ.
    Mvh

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Det er en virkelig god modstand. Brugte dem i går i en 8ohm load setup, til stresstest, hvor en forstærker fik lov at stå ved relativ høj spænding og forskellige frekvenser (ca 200watt og op på udgangene i 5 min). Modstandende var kun håndlune, og ikke i nærheden af noget alvorligt. Jeg kører modstande 4 parallel.

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Er lige blevet færdig med loddekolden på det viste sæt uden låg. For h....de det lyder godt.
    Begge dele er bygget efter alle kunstens regler jf hvad kredsløbet tillader. Undervejs endte jeg med at tage beslutningen om at sænke forsyningsspændingen i effektblokken fra ~±91VDC til ca ±83VDC for at kunne øge BIAS yderligere på bekostning af høj udgangseffekt. Beslutningen har båret frugt, og målingerne endte alligevel på 2x300w@1kHz/8Ω.. Så ganske nydeligt trods den lavere spænding

Anyway, god aften:)
    IMG20230110200737~2.jpg

Senest redigeret:

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Jf tests pr proto pt, er en idé heraf til endelig layout:
    Printet kan både højre og venstre monteres, deraf ses to BIAS-potmetre, hvoraf kun det ene ville være monteret, alt efter L/R-kanal i forstærkeren.
    Printet måler omkring 36cm (L) x 16cm (H, eksklusiv udgangstransistor), men tanken er at den større afstand mellem transistorene giver bedre fordeling af varmeudvikling.
    Højttalerudgangen fra printet er uanset L/R-placering altid i bunden af forstærkeren. Signal-indgang og signal-GND er nærmest RCA input i chassiset for kortest mulig signalvej, og strøm/power-GND er modsat i den fjerneste ende på printet.
    Der er en enkelt fejl på ±rail, hvor kobberet "rager" mere ud til højre på billedet end nødvendigt. An easy fix! So, posted as is.....
    Der er et minimumskrav på 2mm afstand mellem de strømkrævende kobberbaner og power-GND på hele printet til det resterende Kredsløb. Ligeledes skal printet fremstilles i tykkelsen 2mm dual-layer.
    +/-rail og power-GNG er 20mm brede kobberbaner.
    Printers montage forgår via 6stk M3 skruer.

Zobel er ikke inkluderet, da denne vil være tilkoblet mellem HT-terminalerne på et seperat print sammen med DC-beskyttelses relæet og tilhørende kredsløb hertil.

Eneste afvigelse fra det vedhæftede diagram er at jeg pt tester på 1mF med tilhørende R-værdi i modkoblingen. De anviste værdier er en "note" til evt senere brug, men hvor F3 er højere end det jeg tester pt.
    X8-PCB1-2.jpg X8-PCB2-2.jpg X8-PCB3-1.jpg

Vedhæftninger

Senest redigeret:

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Så der fyret yderligere 2500kr af hos Mouser. Denne gang efter 2 stænger udgangstransistor og ganske få småting.
    Det bliver f...me godt at komme videre i processen når FedEX har været forbi :)

Mvh

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Sidste. Igen mest til egen fornøjelse, men hele layout processen er lige så fascinerende for mig, som når loddekolben findes frem. Der opdages hele tiden små steder hvor forbindelser kan optimeres, eller yderligere strømførende kobberbaner helt kan undværes når der flyttes lidt rundt på komponenterne, for mere direkte adgang 'throughout the circuit!' :)
    I det store hele kan jeg godt li maximal afstand mellem komponenterne hvor dette tjener et formål; men minimal afstand til forbruger hvis muligt; og denne tanke tegner jeg efter...
    Tolerancen er lykkedes med 2.2mm afstand mellem alle strømførende baner, GND og HT udgang, og minimum 1.8mm mellem de signalbærende ledere. Alle eventuelle kryds mellem toplaget og nederste kobberlag forgår 90° på hele printet som ses på første billede (rød og blå markering)
    -Alt dette har nok ikke den store betydning i dets nuværende form, men skulle jeg engang beslutte at ændre forstærkeren fra dual-mono til dual differential (fuld balanceret) dual-mono opbygning, så kan det meget vel blive spændende og vigtigt med lidt omhu. Who knows, det eneste jeg mangler at tegne ind på viste tegning er evt tilkobling af tilstødende print til en balanceret indgang. Det ekstra print ville således være monteret oven på nuværende diff-sektionen ;)... Der kommer jo også en preamp engang, denne er tiltænkt fuld balanceret når der skal tegnes, og kobberbanerne vil være målt op på på millisekundet! :) Lidt som nu, bare bedre
    X8-PCB1-5.jpg X8-PCB2-5.jpg X8-PCB3-4.jpg

Udgangstransistorene ankommer d10-02.. yeahhhhiii :) :)

Mvh

Senest redigeret:

K_Nielsen

Bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    16
    Placering
    Kolding
    Sendt til gennemgang hos PCB leverandører på endelig og afsluttende print (ikke protobyg). Jeg kunne ikke få et preview af printet under ordren, så afventer svar pr mail om filerne er ok.
    Fuld mattsort 2mm tykt print i størrelsen 385x160mm, 3oz kobberlag og guldbelagt lodeøer i 2oz tykkelse, alle kryds mellem kobberlag er 90° i viste opstilling som er videregivet.
    -5 print' cirka 2.400kr😅
    Rød er front kobberet, blå er bagerste kobberlag (2-lags print).
    I forhold til opstilling og mål på kobberbaner osv osv er der ikke mere at gøre. Bla kan nævnet at de samlede kobberbaner mellem predriverne til BIAS-netværk varierer med 0.8mm i den samlede længde mellem de to predriverne i det resterende kredsløb! Det ikke så let som skrevet at få til at gå op🙂
    De 16x0.22uf afkonlingskondensatore er skippet, da de under visse forhold skaber ringning. Ligeledes er de resterende 16x100uf afkonlingskondensatore vendt 90° på printet, så de er ikke klods op af udgangstransistorene som tidligere med lodeøerne direkte til forbrugeren, men udelukkende for at lade kobberbanerne tage en del at varmen inden denne når kondensatoren for holdbarhed

Mvh

front_cu.jpg 3d_front_cu.jpg back_cu.jpg
    3d_back_cu.jpg

Senest redigeret:

Kaj.

Aktiv bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    85
    Placering
    Nordjylland
    “De 16x0.22uf afkoblingskondensatorer er skippet, da de under visse forhold skaber ringning”, skriver du.
    Skal det forståes som selvsving, overshoot på firkant eller noget helt andet?

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom