Amodded-X8, klasse A/B dualmono

Tråde Se tråd i gallerivisning

• K_Nielsen

Ny bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    6
    Placering
    Kolding
    Jeg benyttede mig af to darlingtonkoblede MJE340 og en 1N4007 diode alle tre termisk forbundet med kølepladen. De blev eftermonteret i alle tre forstærkere. De er klippestabile, så jeg her to år senere kan konstatere samme bias og arbejdstemperatur som da jeg justerede den. 😊

1. Et hint. Da der er forskel på driver og udgangstrin mellem din og min konstruktion skal værdierne af trimmer og modstande tilpasses forstærkerkredsløbet biasmodulet indsættes i.

2. Efter oplevelsen af et defekt trimmepotentiometer, som resulterede i at biaskredsløbet slap sit tag og lod udgangstrinnet trække fuld strøm ‼ flyttede jeg trimmepotentiometeret til den viste position. Her vil et defekt et af slagsen blot resultere i at bias går i nul med hørbar crossoverforvrængning som resultat.

View attachment 599
    Jeg har kørt en ny tegning hvor balancen går op og BIAS kan justeres som før, og BIAS går i nul ved fejl er tjekket ved efterfølgende simulering.

Mht placering af udgangstransistorene... Flere påpeger at mine sidder for tæt.. Kabinettet bliver fra Modushop (5U/400mm), jeg tænker da at køleprofilen på disse er rigelig til at afvikle varmen jf dit byg?

Det er klasse A/B, og BIAS vil pt blive justeret til mellem 10-15mV over emitterne.

Mvh

K_Nielsen

Ny bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    6
    Placering
    Kolding
    De sidste stumper er ankommet og loddet.. Der testes i weekenden med lidt strøm på.
    Hev de defekte udgangstransistore, så kører 12stk i stedet for 16.. burde være nok til at give et hint om det er værd at fortsætte:)
    BIAS bliver NPN først gang, PNP er bypasset

Mvh
    IMG20220922211018.jpg

Senest redigeret:

Kaj.

Bruger
    Oprettet
    24/7/22
    Reaction score
    57
    Placering
    Nordjylland
    ……. Sidder for tæt ….tja. Idealet er naturligvis at få transistorerne jævnt fordelt over hele kølepladen. Jo tykkere gods den er lavet af jo bedre fordeler den selv varmen. Men med transistorerne fordelt på to køleplader til hvert af dine moduler ser jeg ingen fare for overophedning. Billedet viser det ene af mine effektmoduler som er testet i praksis til 1000W i 3,3 Ohm.

A2B57EE3-15F7-407F-BB9C-77AEECE17C70.jpeg

membranole

Aktiv bruger
    Oprettet
    15/7/21
    Reaction score
    158
    Placering
    sjælland
    Torget vurderinger
    0
    ……. Sidder for tæt ….tja. Idealet er naturligvis at få transistorerne jævnt fordelt over hele kølepladen. Jo tykkere gods den er lavet af jo bedre fordeler den selv varmen. Men med transistorerne fordelt på to køleplader til hvert af dine moduler ser jeg ingen fare for overophedning. Billedet viser det ene af mine effektmoduler som er testet i praksis til 1000W i 3,3 Ohm.

View attachment 610
    En lille præcisering.Jo tykkere gods Jo længere opvarmningstid til drift temperatur og optimal lyd, det er overfladearealet som giver kølingen , så store relativt tynde kølevinger giver bedre køling og sikre hurtigere optimal drift temperatur.
    .

Senest redigeret:

K_Nielsen

Ny bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    6
    Placering
    Kolding
    En lille hurtig update:
    Har haft strøm på, og BIAS virker upåklagelig pt uden belastning, men justerbar, med op til 64VDC på den variable PSU. Det har været strøm på en halv times tid, justeret til henholdsvis 6mV først og senere 10mV over emitterne, og udgangstransistorene føles helt ok mht temperatur. Jeg nåede ikke at gå i dybden med oscilloskop, men tomgangsforbruget var lavt og stabilt uden anmærkninger. Der var dog DC på udgangen som stjal lidt opmærksomhed: 0.5v helt præcis...
    Måler jeg forsyningens-spændingen over dc-servo, så er der kun 2.5V, denne skal være 12Vdc. Så allerede her er der lidt at gå efter, og bør være relativ nemt at rette. D5/D6 står for forsyningen hertil, så er det bare at gå bagud.
    Det bliver ikke til så meget mere idag; familiehygge, det er jo fredag :)

Mvh

Senest redigeret:

K_Nielsen

Ny bruger
    Oprettet
    4/9/22
    Reaction score
    6
    Placering
    Kolding
    Ser ud til at den enkelte transistor som normalt bruges i en Vbe multiplayer er lavet om til compound transistor af (NPN typen) 2 transistorer virker som en, hfe vil så svare til en darlington men compound transistoren kræver kun en Vbe spænding for at går on og er temperatur-stabil i modsætning til darlington når princippet bruges som effekttransistor.
    Det er ikke tilfældet her ,men de to transistorer burde tilsammen virke som en med høj hfe. Det vil måske give mere stabilitet og dermed bedre lyd. Så kan du få til at funke er det sikkert udmærket, det burde kunne virke. Fordelen ved dette kredsløb er at det er bedre og mere stabilt ind darlington koblingen på grund af den lokale modkobling.
    Se evt. https://www.hificentralen.dk/forumet/threads/bygning-af-klasse-ab-effektforstærker.90/post-1085
    R63-64 er for få lidt strøm i Q15 ,i grundkredsløbet forbinder man bare Q15 collector til base på Q36 det burde også virke men det er fornuftigt at sikre lidt mere strøm i Q15 med R63-64.

Vil du vide mere om klasse AB er et godt udgangspunkt http://www.douglas-self.com/
    Beklager. Ser den først nu. Meget brugbart svar 👍

Mvh

• Indlæser…

Tråde Se tråd i gallerivisning

• Indlæser…
Top Bottom